De Lijst Marelle Boersma

Chanty59 21 april 2024
De LIJST door Marelle Boersma

De hoofdpersonages zijn Erin Reinders, een archeologe, die werkt bij Naturalis in Leiden.
Daarnaast hebben we Charlotte Moreau, die in Orleans woont. Ze heeft een grote passie
nl. taarten bakken. Ze wil dan ook heel graag patissier worden.
De derde hoofdpersonage is Max, die in Milaan woont en een modeontwerper is.
Inhoudelijk wil ik eigenlijk niks kwijt over het verhaal. Het boek moet gelezen worden
zonder inhoudelijke voorkennis. Dit is mijn bescheiden mening.
Wat ik wel kwijt wil is dat de titel “De Lijst” een grote rol speelt in dit verhaal.
Het boek vertelt ons een heel aangrijpend verhaal. Een intriest en niet te bevatten verhaal.
Waargebeurde gebeurtenissen die zo afschuwelijk zijn dat ze decennia in de doofpot gestopt zijn.
De karakters zijn zo goed uitgewerkt, het verhaal zit zo goed in elkaar dat je als lezer echt deel
uitmaakt van het verhaal. Je voelt de pijn, het verdriet, de angst en ondanks alles de drang om
te zoeken naar de waarheid. Je loopt als het ware mee met de hoofdpersonages.
De emoties zijn zo echt dat je ze zelf voelt en meeleeft met de personages, je hart doet pijn.
Marelle Boersma heeft een heel prettige schrijfstijl. Ze neemt u meteen mee in het verhaal en
ze weet de lezer vast te houden tot het einde, door stukje bij beetje de ontwikkelingen bloot
te leggen.
Het gaat om waargebeurde feiten, die de schrijver respectvol heeft neergepend.
Bij de ontknoping van het verhaal krijgt u echt een klap en langs de andere kant weten we
al, dat er in deze laag van de maatschappij heel veel gebeurd is wat het daglicht niet mag zien.
Ik had nog geen boek gelezen van deze schrijfster. Maar ik ben wel echt van fan van haar schrijfstijl.
Ik ga dan ook haar heel oeuvre lezen.
Bedankt dat ik de kans heb gekregen om “De Lijst” te lezen.

Meer recensies van Chanty59