Er wordt een psychologisch spel gespeeld, met gebruik van goede elementen en thema's om een wage pageturner te zijn!

Charisaa 18 maart 2021
Vier onbekenden ontmoeten elkaar op een online literair forum, waar ze een exclusieve leesclub op nahouden. Allemaal hebben ze een andere afkomst. Noor is Nederlands, Frode is Deens, Magnus is Engels en Katja is Duits. Tot plots verandering wordt gebracht op het forum beginnend met de woorden ik heb een idee. Uitvoering van dat idee zorgt ervoor dat ze zich nu in de ijzige winterkou op een zeilschip bevinden in Noorwegen. Nee niet met het oog om het befaamde Noorderlicht of de walvissen te spotten, al is dat natuurlijk mooi meegenomen. Nee, iemand moet dood, dat is de afspraak. Op zoek naar een slachtoffer komen ze erachter dat het plan toch niet zo simpel blijkt te zijn. Kunnen de vier onbekende elkaar voldoende vertrouwen om hun idee tot uitvoering te brengen? Of drijft het ontstaan van innige relaties met alle opvarende reizigers het idee en de vier uiteen?

Als lezer wordt je in Noorderlicht meegenomen in een prachtige reis rondom het veelzijdige Noorwegen. Je ervaart de reis naar het hoge noorden die in het boek gemaakt wordt alsof je er zelf onderdeel van bent. De krachtige wind, de ijzige kou, de vallende sneeuwvlokken, de ruwe zee, de prachtige winterse landschappen. Alles in detail omschreven! Dan niet te vergeten de gebeurtenissen: de fjorden, het spotten van de walvissen en orka’s, het Noorderlicht, de winterse wandelingen met spikes. Alles zo krachtig en mooi omschreven dat het beeldend , bijna filmisch aanvoelde. Dit alles bij elkaar is al zeer knap gedaan en mooi opzich, maar daar blijft het bij dit boek niet bij.

Dit boek bevat zoveel goede aspecten die anders zijn dan bij andere thrillers, dat het echt een uniek stuk is geworden waarvoor zeker complimenten gegeven mogen worden aan de schrijfster. Laat ik als eerst ingaan om het uitgangpunt: niet weten wie het slachtoffer wordt. Onderliggende spanning op zijn hoogtepunt en neemt alsmaar verder toe naarmate het verhaal vordert. Zorgt ervoor dat er een psychologisch spelletje met jou als lezer wordt gespeeld en je moet jezelf in de greep houden om niet vooruit te willen bladeren om te weten wie het slachtoffer wordt. Vanaf bladzijde 1 wordt je het verhaal ingetrokken en die laat je niet meer los tot je de laatste pagina hebt omgeslagen. Een slot die je naar adem doet happen en die je niet direct loslaat.

De opbouw van het boek en de afwisseling van de verschillende perspectieven zijn geniaal gekozen en versterken de spanningsboog alleen maar door cliffhangers op de juiste momenten toe te voegen en regelmatig puzzelstukjes op hun plek te laten vallen. De onderverdeling is allemaal gedaan in korte hoofdstukken, wat het prettig leesbaar houdt. Via het verleden krijg je door de online forum chats inzicht in de gesprekken die de vier personages online met elkaar hebben gehad en hoe ze tot het idee en uitwerking daarvan zijn gekomen. Via het nu volg je het verhaal in de vorm van een reisverslag en wat zich allemaal aan boord afspeelt vanuit de ik-persoon verteld door Noor. Tevens zitten er stukken uit de ‘toekomst’ in waarin diverse opvarende reizigers (wie er precies spreekt blijft lang geheim) spreken in een Noorse TV show.

Een koudbloedige thriller was het zeker niet, maar de onderhuidse spanning levert meer dan genoeg op om voldoende getriggerd te blijven wat je weet immers nooit waar en bij wie het noodlot toe zal slaan. Op verschillende momenten schuif je naar het puntje van de stoel met de gedachte zou dit het moment worden… En dat niets is wat het lijkt, blijkt maar weer uit de vele plottwist die in dit verhaal zijn ingebracht om samen toe te werken naar een fenomenaal, spetterend en geheel onverwachts slotstuk.

Conclusie: Alle elementen en thema’s zijn mooi aan elkaar verweven en versterken het verhaal in alle opzichten tot een ware pageturner!

Meer recensies van Charisaa