Recensie ‘Boekwinkels & botbreuken’

charlieleest 09 oktober 2024
Ideaal voor cozy season, deze prequel van ‘Legendes & lattes’!

Viv raakt gewond tijdens een opdracht en herstelt in het slaperige dorpje Murk. Ze spendeert veel tijd in de lokale boekhandel, in gezelschap van de grofgebekte uitbaatster Fern. Al snel blijkt het in Murk toch niet zo saai te zijn als het lijkt. Met een gnoom met een attitude, een zomerliefde, een verdachte in het grijs gehulde figuur en een hele horde skeletten heeft Viv al gauw haar handen vol.

De sfeer in deze ‘Boekwinkels & botbreuken’ is even fijn als in ‘Legendes & lattes’. Hoewel er voldoende actie in het boek zit, wordt het nergens erg bloederig of eng. Het blijft al bij al redelijk cozy. En dan bedoel ik: in vergelijking met wat onze Viv gewend is. Haar verblijf in Murk is een pak rustiger dan haar werk als huurling.

De armoedige boekwinkel heeft charme, de gebakjes uit de plaatselijke bakkerij doen je watertanden en de pier aan het water lijkt een fijne plek voor een wandelingetje. Ook de inwoners van Murk zijn bijna allemaal uitermate charmant, grappig en verwelkomend. Bovendien leer je weer allerlei nieuwe wezens kennen, die gelukkig wel goed beschreven worden zodat je je er een beeld bij kan vormen.

Mijn favoriete personage? Zak. Ja, dat is echt zijn naam. En meer verklap ik niet over hem.

Ik wist lange tijd niet hoe de auteur beide boeken met elkaar zou verbinden, maar ook dat vind ik eigenlijk heel fijn gedaan. Als dat bij vervolgdelen nog even goed zou kunnen, dan hoeft deze reeks voor mij niet te stoppen.

Als je genoten hebt van ‘Legendes & lattes’ of je bent toe aan een gezellig fantasyboek zonder eindeloos bloedvergieten, dan is dit boek wellicht helemaal iets voor jou. Benieuwd naar wie jouw favoriete personage wordt.

Meer recensies van charlieleest