Zo’n. Schoon. Boek.

charlieleest 24 september 2024
San Francisco, 1954. De 17-jarige Chinees-Amerikaanse Lily worstelt met haar beklemmende omgeving. Samen met haar nieuwe vriendin Kath ontdekt ze via de Telegraph Club een heel nieuwe wereld: beangstigend en opwindend tegelijk. Er heerst een algemene angst voor de opmars van het communisme en de ouders van Lily hangt deportatie boven het hoofd. Is ze bereid alles op te offeren voor een liefde die strikt verboden is?

Dit boek is zo’n gevalletje: “dit had ik eerder moeten lezen!” Het is ook net gekozen als Beste Boek voor Jongeren in de categorie ‘vertaald’, dus ik ben niet de enige die zo enthousiast is.

Dus, ligt het nog op jouw tbr-stapel? Leg het gerust een beetje meer bovenaan. Zo’n. Schoon. Boek.

Auteur Malinda Lo neemt je moeiteloos mee naar het Amerika van de jaren ‘50. Echt, ik waande me 400 pagina’s lang in de mistige, nachtelijke straten van San Francisco. Chinatown, de school van Lily, haar ouderlijk huis, de Telegraph Club: je ziet het allemaal gedetailleerd voor je.

Lily is zo’n personage dat je meteen mag. Ze is zoekende, maar krijgt thuis niet veel ruimte om te ontdekken wie ze is. Ze moet voldoen aan het verwachtingspatroon van haar ouders, haar cultuur, haar tijd, haar geslacht. Ze heeft een goede vriendin, maar ook zij verwacht dat Lily zich op een bepaalde manier gedraagt. Pas wanneer ze op school Kath beter leert kennen, durft Lily een nieuwe kant van zichzelf te ontdekken. Langzaam, met een bang hartje, gaan de twee samen op zoek.

Lily wil, ondanks de problemen die dit zal opleveren, zoveel mogelijk zichzelf zijn. Ook wanneer dit grote gevolgen voor haar en haar gezin dreigt te hebben. Het zijn gebeurtenissen die je op het puntje van je stoel volgt.

Zie jij zo’n reis naar het Amerika van de jaren ‘50 zitten? Ik kan het alleszins allemaal maar aanraden.

Meer recensies van charlieleest