Hartverwarmende fantasy

charlieleest 28 mei 2024
Dit boek is de laatste tijd echt o-ve-ral! Het valt natuurlijk op door de prachtige cover en de bijzondere sprayed edges. Maar ook het verhaal klinkt best opvallend. De avontuurlijke ork Viv is immers toe aan een nieuw begin. Ze leidde een gewelddadig leven en besluit een koffiezaak te openen. Dat doet ze in een stad waar niemand koffie kent. Maar dat is een detail, toch? Al snel krijgt ze hulp van een bont gezelschap: enter kluskabouter Cal, de creatieve succubus Tandri en ratkin Thimble die heerlijke kaneelbroodjes bakt. Ondanks al die hulp verloopt de nieuwe start van Viv niet zonder slag of stoot.

Ja, ik fronste ook even toen ik ‘succubus’ en ‘ratkin’ zag staan, en dan werden de dapplegrims en grimkatten nog niet vernoemd. Maar eens je begint te lezen, klinkt het allemaal logisch. Het is zo’n boek waarin je, voor je het goed en wel beseft, volledig opgaat. De personages worden kleurrijk beschreven, of ze nu ork, elf of kabouter zijn. Ook de stad Thune en de koffiezaak komen helemaal tot leven. Laat die dampende latte maar komen! En eens bakker Thimble zijn intrede doet, is het helemaal watertanden: de geur van kaneel stijgt op van de pagina’s.

Helaas is het leven niet enkel kaneelgeur en maneschijn, want het zit Viv en kompanen regelmatig eens tegen. Van nieuwe en oude vijanden tot technische mankementen, onze nieuwe vrienden trotseren het samen. Je gunt het ze aldoor dat de koffiezaak bloeit en dat het goed met ze gaat, want het zijn absoluut personages die je meteen in je hart sluit.

Oh dit boek, ik vind het echt een aanrader! Ideaal voor wie houdt van fantasy, maar voor wie zo’n verhaal niet per se boordevol spectaculaire gevechtsscènes en grootse complotten hoeft te zitten. Cosy fantasy was nieuw voor mij, maar ik ben helemaal overtuigd. Ik kijk al uit naar de prequel, ‘Boekwinkels & botbreuken’. Vanaf 21 augustus kunnen we ‘m lezen!

Meer recensies van charlieleest