Een 10 voor geschiedenis ...

Ik heb altijd een zwak gehad voor geschiedenis en ondanks de bloederige taferelen die in de les op school veruit de hoofdmoot uitmaakten, vond ik de beschreven periodes heel interessant. Toen misschien nog met een ridder op een wit paard in het achterhoofd. Na lezing van dit boek met een hernieuwde kijk op de hedendaagse actualiteit. Alhoewel, hernieuwd? Er is bij nader inzien weinig (of helemaal geen) nieuws onder de zon. Of zoals de Fransen het zeggen:" L'histoire se répète".

Enig nadeel van dit boek is dat de historische figuren voortdurend door elkaar lopen, zelfs als ze daarvoor een paar generaties moeten skippen. Best verwarrend, vooral voor wie het boek niet in één of hooguit twee rukken kan uitlezen. En laat ze dan nog bijna allemaal dezelfde naam hebben! Ik moest dus elke keer als ik het lezen hervatte, een halve pagina terug om weer in het verhaal te komen.

Maar al bij al was dat de moeite ruimschoots waard. Boeiend en met de nodige humor geschreven, de links naar vandaag duidelijk zichtbaar voor wie ze wil zien, een boek voor geschiedenisfanaten en hedendaagse actualiteitsvolgers.

Meer recensies van Chris van Hoecke