Een heleboel kattenkwaad

Chris van Hoecke 12 februari 2024
Volgens mij is dit boekje ontstaan toen de auteur een stapeltje korte onuitgegeven kattenverhaaltjes vond in één of andere la. Losse verhaaltjes, met maar één overeenkomst: ze gaan allemaal over katten met een roeping. Of het nu gaat om het voorkomen van onheil, het nemen van wraak of het aansporen tot nader onderzoek, de katten halen hun gram thuis.

Ook uit deze kortverhalen spreekt al duidelijk de voorkeur van Jackson Braun voor raskatten - en met name Siamezen - al mogen straatkatten af en toe ook mee spelen. Haar typeringen van de karakters is vol humor, haar beschrijvingen roepen de beelden op alsof het beest voor je neus zit.

Toch geef ik de voorkeur aan de boekjes waarin Coco en Yum Yum de hoofdrollen vertolken. Ze halen - elk volgens eigen godsvrucht en vermogen - een heleboel kattenkwaad uit om de domme mensen de waarheid aan het verstand te breien.

Meer recensies van Chris van Hoecke