De realiteit als thriller ...

Chris van Hoecke 04 januari 2024
Ik had eerder al de tv-reeksen rond Arthur Brand gezien en gesmaakt. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen voor dit boek. Hoe zouden zijn geschreven verhalen overkomen?

Het hele boek draait om zijn zoektocht doorheen nazi-kunst, roofkunst uit die periode en de valkuilen bij het zoeken ernaar. Brand vertelt over zijn connecties aan beide kanten van de wet en hoe hij geïntroduceerd wordt in het wereldwijde netwerk van de illegale kunst- en antiekhandel en politieke intriges. Straffe kost, maar overgoten met een smaakvol sausje van humor en zelfspot.

"De paarden van Hitler" leest als een spionageroman en ik kan me voorstellen dat Brand zich zo af en toe heeft afgevraagd waar hij in vredesnaam aan begonnen was. Maar blijkbaar is er in dit soort zaken geen nooduitgang als het te spannend wordt. Wie A zegt, moet het hele alfabet kennen, want je kan je taak niet afmaken zonder slapende honden wakker te maken.

Meer recensies van Chris van Hoecke