Schuld, boete, schaamte en verdriet

De achtendertigjarige Jasmine (alias Jazz Kruger) is een succesvolle schrijfcoach die regelmatig op televisie verschijnt. Na een van deze optredens ontvangt ze een mail van haar broer Theo, waarin hij aandringt op een afspraak. Tweeëntwintig jaar lang heeft ze zijn bestaan voor iedereen verborgen weten te houden. Zelfs Otto (haar ex-man) en haar twee inmiddels puberende kinderen weten niet dat er ergens een broer van haar rondloopt. Voorzichtig laat ze hem haar leven binnen en probeert hem onder controle te houden. Want wat als hij nu eens uit de school gaat klappen en haar in zijn ellende mee zal slepen?

'Een roman die aanzet tot denken, voelen en accepteren.' - recensent Christa

Mireille Geus (1964) schreef al meer dan dertig kinderboeken. Haar werk is in tien talen vertaald en ze heeft meerdere literaire prijzen op haar naam staan. Achter de façade is haar eerste psychologische volwassenenroman waarmee ze bewijst dat ook dit genre haar op het lijf geschreven is. In zeer toegankelijke taal vertelt Geus het verhaal over hoe twee kinderen uit eenzelfde familie totaal verschillend met een jeugdtrauma omgaan. Jasmine ontvlucht op jonge leeftijd het gezin en weet zichzelf in alle vrijheid te ontplooien. Ze trouwt, krijgt kinderen en werkt zichzelf op tot een geslaagde carrièrevrouw. Zij heeft de kunst van het transformeren gevonden en heeft haar leven in een richting kunnen sturen die zich focust op het nu. Haar broer Theo daarentegen is in de ellende blijven hangen. Hij is het trauma nooit te boven gekomen en leeft als een gevangene van zijn verleden. Het lijkt erop dat hij de vreselijke gebeurtenissen wel wil loslaten, maar dat ze hem niet laten gaan. Jarenlange opgekropte emoties maakten van hem een tikkende tijdbom.

Broer en zus zijn elkaars tegenpolen en dat maakt dat ze botsen. Een prima uitgangspunt voor een roman. Haarfijn weet Geus de karakters tot leven te brengen. Hebben ze ook daadwerkelijk hetzelfde meegemaakt of is Theo’s fantasie met hem op de loop gegaan? Dat is de vraag die continu door je hoofd blijft spoken. De spanning is zeer zorgvuldig gedoseerd en in bijna iedere zin voelbaar. Beetje bij beetje krijg je steeds een beter beeld van wat er zich vroeger heeft afgespeeld.

In het heden laat de schrijfcoach zich overhalen tot het begeleiden van een influencer die met haar escapades nogal wat stof doet opwaaien op sociale media. Een grappig actueel detail dat des te meer aantoont dat er achter de maskers meer leed schuilgaat dan je in eerste instantie doet vermoeden. Het voegt ook een humoristisch tintje toe aan de zware materie.

Het is niet voor niets dat personage Jasmine een baan als schrijfcoach kreeg toegewezen van haar schepper. Geus is zelf al twintig jaar schrijfcoach en kent dus het klappen van de zweep. Verhalen vertellen en bijschaven zit haar in het bloed. Rescripting is het herschrijven van situaties en is een veelgebruikte therapie die psychologen inzetten voor personen die een trauma meegemaakt hebben. Maar Jasmine is geen therapeut en het is dan ook maar de vraag of Theo alleen aan het herschrijven van de geschiedenis genoeg heeft om zijn verleden achter zich te laten? Een roman die aanzet tot denken, voelen en accepteren.

‘Voor de een is de familie als een warm bad, voor de ander een bron van verdriet en boosheid.
Maar zeker is dat we niet ontkomen aan de invloed van onze familie.’

Meer recensies van christabijkerkbakker