Dit boek hoort op de boekenlijst te staan op middelbare scholen!

Met de gezellige buddyread van Ilona van Luijtingh Sijthoff lazen we deze keer de literaire thriller ‘Het Dossier’ van Anya Niewierra. De meesten kennen haar vast van De Camino, waarvan ik moet bekennen dat ik die nog steeds niet gelezen heb. Wel heb ik ‘Ook dat nog gelezen’, een roman die zij samen met haar dochter geschreven heeft. Maar wat heeft deze thriller mij verrast, en dat meen ik oprecht en in hele positieve zin!

De 46 jarige kunstenaar Josta woont in Limburg en is weduwe. Als zij op een dag wakker wordt is er iets raars aan de hand. Ze heeft een gekke smaak in haar mond, is erg verward en komt er al gauw achter dat het een flink aantal dagen later is dan toen zij in haar herinnering naar bed ging. Wat is er aan de hand en wat is er gebeurd? Als zij gaat douchen komt ze erachter dat er in haar lijf is gesneden. Josta vermoed dat zaken uit haar verleden samenhangen met hetgeen wat haar nu overkomen is. Josta is geboren in Duitsland en werkte voor het DDR-regime als kunstvervalser. Samen met haar team is zij vroeger opgepakt door de Stasi en vastgehouden in Hohenschönhausen op verdenking van het stelen van een dossier. In dit dossier stond vermeld welke schilderijen er vervalst werden en aan wie plus voor welk bedrag deze verkocht zijn. Maar de vraag is hoe de geesten uit het verleden haar hebben kunnen traceren, daar Josta altijd buiten de radar geleefd heeft en Duitsland ontvlucht is onder een andere naam.

Ik zat direct in het verhaal en het liet mij ook geen moment los. Dit is een verhaal welke je nog lang bij zal blijven! Wat ik erg fijn vond is dat ik recent in Berlijn geweest ben. De plaatsen die beschreven werden heb ik bijna allemaal bezocht, waardoor het verhaal nog echter op mij overkwam. Er zat een flinke onderhuidse spanning in, sommige delen waren wel enigszins voorspelbaar maar sommige delen ook weer totaal niet. En zoals ik het gister bij de eindbespreking zei; het verhaal is afgerond maar van de andere kant zitten er nog wel losse eindjes aan het verhaal. Er zou dus naar mijn idee zeker nog een vervolg mogen komen en die zou ik zeker lezen.
Ik raad je aan om Het Dossier te lezen, daar krijg je absoluut geen spijt van! En zeker ook voor de wat jongere lezers onder ons is het goed om te weten wat er zich (nog niet eens zolang geleden) allemaal afgespeeld heeft in Oost Duitsland, zodat zich dit nooit meer kan en zal gebeuren!!!

Meer recensies van chris_telt_boeken