Interessant en actueel boekwerkje

Christian Deterink 11 augustus 2024
Dit korte boekje van politiek correspondent Tom-Jan Meeus (volgens de schrijver zelfs een essay) verhaalt over hoe ‘duidelijkheid’ de politiek (en de media), vooral dankzij Wilders, in zijn greep heeft gekregen in hedendaags Nederland. En dat is niet bepaald een goed ding, vindt Meeus, als hij observeert: “Democratie mag niet meer onduidelijk of ingewikkeld zijn. Ook niet als democratie onduidelijk of ingewikkeld is”.

Hiermee weet Meeus natuurlijk een heikel punt aan te raken, want inderdaad gaat het in de huidige politiek veel te veel om ‘soundbites’, de waan van de dag; grove simplificaties van een steeds ingewikkelder wereld. Intussen verliest men zich in hoe de boodschap gecommuniceerd moet worden. De media, vooral geïnteresseerd in een hype, draagt vrolijk aan dit alles bij. Net als de nieuwe media, die ons wezenlijk hebben veranderd: zo constateert Meeus dat de sociale media alle conflicten en tegenstellingen alleen maar in de hand hebben gewerkt.

Al met al is dit hiermee een zeer actueel boekwerkje, dat zeker interessant is, en tal van nieuwe inzichten biedt (bij mij dan), bijvoorbeeld als er ontluisterend beeld wordt gegeven van hoe het er in Wilders’ eigen partij aan toe gaat….

Meer recensies van Christian Deterink