Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Origineel, maar een tikje afstandelijk

Christien Boomsma 06 oktober 2015 Auteur

Daar dan! Eindelijk weer een Nederlandse fantasy die de moeite waard is. Bloedwetten is origineel, goed geschreven en heeft een krachtige thematiek. Het verschijnen van Bloedwetten, het kindje van Sophia Drenth, kan bijna niemand zijn ontgaan. De auteur wist het boek te realiseren door middel van een grote crowdfundingsactie. Niet alleen slaagde ze er glansrijk in om de benodigde steun binnen te halen, ze ging ook volop voor de trailer en merchandise. En gelukkig maar: het boek is al die moeite meer dan waard.

In Bloedwetten maken we kennis met de populaire raadsheer Roan Storm en zijn strijd tegen de ‘gemaakten’ – een soort vampiers die voor hun voortbestaan afhankelijk zijn van levend bloed. Het boek begint wanneer hij in de raadszaal publiekelijk een gemaakte executeert met een door hem ontworpen staalpistool en daarmee grote verontwaardiging oproept. Zijn doldrieste actie heeft grote gevolgen. De gemaakten nemen wraak – maar in plaats van hem te doden, ‘maken’ ze Storm. En als de raadsheer eindelijk terugkeert, is zijn wereld totaal veranderd. Kan hij trouw blijven aan zijn idealen, nu hij geworden is wat hij het meest veracht?

Sophia Drenth schetst in Bloedwetten een complexe, goed doordachte wereld, gemodelleerd naar achttiende eeuws Nederland. Haar keuze voor een politicus als hoofdpersoon is interessant – eindelijk eens niet een ‘chosen one’ in de hoofdrol, een premiejager of een magiër. Tegelijk is het ook gewaagd. Storms hoofddoel: het laten passeren van een wet, is toch wat moeilijker te verkopen aan het publiek dan het redden van de wereld, of het vinden van een magische schat. Misschien dat dat toch de reden is dat het boek soms een beetje afstandelijk leest – ondanks krachtig en creatief taalgebruik. Discussies in de raadszaal en gesprekken over politiek zijn niet echt meeslepend. Combineer dat met de vrij formele omgangscultuur die Drenth beschrijft, dan loop je het risico dat het verhaal minder makkelijk onder de huid van de lezer gaat zitten.

Drenth probeert dat probleem te pareren door grote delen van het verhaal zich te laten afspelen in de duisternis van het gemaakte land. Haar beschrijvingen van de ‘broedcellen’ waar mensen na lange periode van tranformatie voor de tweede maal worden geboren, van de Moeder Mega – een eeuwenoude vampier die gruwelijk en liefdevol is tegelijk – zijn prachtig.

Ook de love interest – Storm wordt verliefd op de dochter van zijn oude vijand, maar hoe moet dat nu hij een gemaakte is? - lijkt te dienen om wat extra vaart in het verhaal te brengen. Jammer genoeg slaagt die poging niet echt – het verhaal blijft op afstand.

Wat wel lukt is het neerzetten van een gelaagd karakter dat voornamelijk de strijd moet aangaan met zichzelf en zijn geloofwaardigheid ten opzicht van zijn omgeving. Storm heeft in zijn haat een beweging ontketend, die hij nu nog maar nauwelijks in de hand kan houden. Ook Drenths versie van vampiers is origineel – deze wezens kiezen er soms voor om menselijk te blijven na hun transformatie, maar kunnen ook gaan voor de monsterlijke vorm. Ze zijn dieren – nietsontziend en belust op bloed – maar hunkeren toch ook weer naar liefde en menselijkheid.

Die gelaagdheid vormt de grootste kracht van dit boek, samen met de vragen die Drenth stelt aan vrijwel al haar karakters: of dat nu Argasz de Doder is, die van een vrij, maar weinig gerespecteerd bestaan als jager een wetsdienaar wordt, de ongrijpbare en manipulatieve gemaakte Collignon, de tóch naar liefde hunkerende Katine, of de worstelende Storm zelf.

Graag zou ik het verhaal vier sterren hebben gegeven en zeker in het begin leek het alsof dat dat was waar het op uit zou komen. Naarmate het boek vorderde en de intriges rond het bloedvervangende, maar verslavende ‘pulver’ zijn intrede deden, begon het toch wat van zijn eenheid te verliezen. Bíjna vier dus. Drenths volgende boek misschien? Want dat ze nu niet moet stoppen, lijkt vanzelf te spreken.

2

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Christien Boomsma

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur