Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een must-read in de Nederlandse fantasy

Christien Boomsma 18 mei 2017 Auteur

In eigen beheer een boek uitgeven dat ook nog eens uitsteekt boven het maaiveld? Sophia Drenth bewijst dat het kan. Haar boek Verlossing, het tweede deel van de serie Bloedwetten, is professioneel, oorspronkelijk en ook nog gewoon spannend. Een must-read voor wie wil weten wat Nederland te bieden heeft aan goede fantasy.

Raadsheer Roan Storm, de man die de vampierachtige Ath’Vacii haat tot in het diepst van zijn hart, werd in het eerste deel van Bloedwetten tegen zijn wil tot een van hen gemaakt. De man die net de Bloedwet had geinitieerd, een wet die de doodstraf zet op het stelen van bloed, doet wat geen van de Ath’Vacii nog heeft gekund. Hij houdt zichzelf in leven met zijn eigen bloed.

In deel twee wacht hem een nieuwe strijd. Ath’Vacii zijn intussen salonfähig geworden. Maar dan verspeidt zich pulver in de stad, gedroogd bloed van ‘gemaakten’, dat mensen de kracht van een Ath’Vacii laat voelen. Onbedoelde bijwerking: ongecontroleerde, dierlijke, bloedlust. En dan is er nog Storms onmogelijke liefde voor de mooie Maia, die een verstandshuwelijk aangaat met de arrogante Victoire.

Drenth bewees in het eerste deel van Bloedwetten al dat ze wat kan. Dat boek was origineel en fris, zat vol met krachtige en gelaagde karakters en had een sterke thematiek. Haar bijdrage aan de Halloween Horrorbundel van vorig jaar liet bovendien zien dat ze stilistisch gegroeid was. De vraag is natuurlijk wel: houdt ze dat vast in een tweede roman – in eigen beheer?

Het antwoord is ronduit ‘ja’. Verlossing is beter dan Vonnis. Het heeft meer vaart, de karakters komen dichterbij, haar proza is bloemrijker en ronder, en tegen het einde van het verhaal, is het ronduit meeslepend. De politieke verwikkelingen, die deel één soms wat traag maakten, hebben hier een stapje terug gedaan ten faveure van Storms love interest en strijd tegen het beest in zichzelf.

Toch is ze er nog niet helemaal. Verlossing komt wat traag op gang. Drenth besteedt veel aandacht aan het neerzetten van de achtergrond van haar verhaal, maar de richting ervan blijft lang onbestemd. Je voelt wel dat dat pulver wel eens een probleem zou kunnen worden, maar Drenth aarzelt om het werkelijk op te pakken.

Als ze dan eindelijk los gaat, gaat het wel heel snel. Van een hint naar een probleem, stuiteren we naar meer narigheid en razen door naar nog veel meer ellende. In het boek gaat er weliswaar geruime tijd overheen, maar zo voelt het niet voor de lezer. Dezelfde schokkerige opbouw zie je bij de karakters die grote innerlijke veranderingen doormaken: Storm zelf, zijn scharrel Verena Vrijgeboren, de gemaakte Ravan of Storms geliefde Maïa. Ze hebben vaak maar één duwtje nodig om een 180 graden draai te maken.

Ook heeft Drenth de neiging een beetje over de top te gaan als het gaat om het beschrijven van gruwelijkheden. Met voelbaar genoegen beschrijft ze hoe lijken aan stukken worden gerukt of lichamen zich beginnen op te stapelen. Op zich is daar niks mis mee, maar soms is less more.

Ten slotte is het verhaal niet overal helemaal in balans. Draadjes die in het begin van groot belang leken, blijken achteraf nauwelijks een functie te hebben gehad. Andere karakters worden schielijk afgevoerd van het podium als ze niet meer nodig zijn. Het maakt het totaal hier en daar wat onevenwichtig. Een probleem dat met stevige, inhoudelijke redactie misschien was ondervangen.

Dat neemt allemaal niet weg dat Verlossing gewoon een fijn boek is om te lezen. Drenth overtuigt opnieuw met haar wereld, haar thematiek, de liefdevolle aandacht voor detail en een prachtige stijl. Vier sterren? Nog nét niet. Maar één ding is zeker: in de Nederlandse fantasy is Drenth er eentje om in de gaten te houden.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Christien Boomsma

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur