Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Wij zijn Lúcio?

Cies 17 juli 2024
Na lezing van de recensie van Truusje Truffel/Marjon Nooij (zie hierboven) over de roman “De bekentenis van Lúcio” uit 1913 van de Portugese schrijver Mário de Sá-Carneiro (1890 – 1916) ben ik vrijwel direct op zoek gegaan naar een exemplaar van dit boek. Het is de Nederlandstalige editie uit 1993 geworden in vertaling van en met nawoord van Harrie Lemmens. De redenen om na lezing van de recensie van Truusje/Marjon is dat het om een modernistische roman gaat uit het begin van de 20e eeuw (ik hou van literatuur uit die periode) en in de loop der jaren is het vaker gebeurd dat Truusje/Marjon en ik grotendeels dezelfde smaak en voorkeur hebben wanneer het gaat om oudere literatuur. Ik ben dan ook blij dat ik haar tip heb opgevolgd om “De bekentenis van Lúcio” te lezen.

Het werk van Sá-Carneiro staat in de schaduw van het oeuvre zijn veel bekendere landgenoot Fernando Pessoa (1888 – 1935). Het waren goede vrienden en samen zaten ze in de redactie van het (literaire) tijdschrift “Orpheu”, dat gefinancierd werd door de vader van Sá-Carneiro. Het tijdschrift kende slechts twee edities; beiden in 1915. Sá-Carneiro, Pessoa en de andere redactieleden van “Orpheu” brachten zo het (literair) modernisme, in de breedste betekenis van het woord, in de Portugese letteren en kunst. Veel van zijn modernistische ideeën, opvattingen en inspiratie heeft Sá-Carneiro opgedaan tijdens zijn vele en langdurige bezoeken aan Parijs. In de grotendeels autobiografische roman “De bekentenis van Lúcio” kom je zowel zijn Parijse periodes en de invloed die het heeft gehad op zijn werk veelvuldig tegen.

“De bekentenis van Lúcio” is geen gewone roman waarin een veroordeelde nadat hij de gevangenis heeft verlaten alsnog een bekentenis aflegt over wat er is gebeurd. Het ongewone, en daardoor literair zo intrigerende, is dat Sá-Carneiro de grenzen opzoekt van wat wij ons betrouwbaar (kunnen) herinneren. Dat ‘grenzeloze’ leidt tot twijfel, onzekerheid, onduidelijkheid, meerduidigheid wat betreft het eigen ‘ik’. Wie ben ik? Wie was ik? Waar houdt mijn ‘ik’ op en begint het ‘ik’ van een ander? Wat is er tussen de, al dan niet, verschillende ‘ikken’? Al deze ‘ikken’ zijn weer gekoppeld aan identiteiten en persoonlijkheden, die voor een groot deel gevormd worden door het beeld dat anderen daarvan hebben en worden ze voor een groot deel gevormd door wat ze niet zijn. Wanneer, zoals bij Sá-Carneiro de grenzen tussen al deze elementen niet eenduidig afgebakend zijn of helemaal niet afgebakend zijn gaan al deze ‘ikken’, identiteiten en persoonlijkheden overlappen, smelten samen of spatten ze uiteen. En dat is wat er gebeurt in het leven van Lúcio, waardoor hij, en ook de lezer, niet meer precies weet wie, wie is en wie wat heeft gedaan. Waarheid, werkelijkheid, droom, hallucinatie, fantasie en verbeelding lopen dwars door elkaar in “De bekentenis van Lúcio”. En toch ondanks al deze vaagheden en diepzinnige thematiek is Sá-Carneiro er in geslaagd om een vlot lezende en geloofwaardige (korte) roman te schrijven.

De schrijver Sá-Carneiro loopt niet vast in de verschillende identiteiten en personages, of is het één en dezelfde identiteit en personage?, terwijl Lúcio, de verteller en het hoofdpersonage in de roman wel vastloopt in dit doolhof. Sá-Carneiro weet op deze manier vragen uit zijn tijd wat betreft onze psychische en fysieke identiteit (het werk van Freud maakte sinds het begin van de 20e eeuw furore in Europa) en alles wat daarmee samengaat, de vrije wil (het determinisme in het naturalisme) enzovoorts op een luchtige ontspannen en daardoor zo fascinerende wijze te behandelen.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Cies

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur