Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Een heel inhoudelijke Couperus

Cies 19 juli 2024
De novelle “Noodlot” van Louis Couperus (1863- 1923) werd in 1890 gepubliceerd; eerst als tweedeling feuilleton in ‘De Gids’, kort daarna als boek. Het is zijn eerste publicatie nadat hij met zijn debuutroman “Eline Vere” in 1889 was doorgebroken. In “Noodlot” is Couperus het meest expliciet over wie en wat zijn literaire inspiratiebronnen zijn en welk wereldbeeld hij hanteert in (bijna) al zijn proza. Indien je werk van Couperus beter en makkelijker wil begrijpen dan is het handig om “Noodlot” te lezen.

De eerste hoofdstukken van “Noodlot” spelen zich af in Londen waar het hoofdpersonage Frank zijn aan lager wal geraakte jeugdvriend Bertie onder zijn hoede neemt. Frank, en nog meer Bertie lijken zo weggelopen te zijn uit een decadentistisch(e) roman of verhaal van Oscar Wilde, Aubrey Beardsley of welke willekeurige Londense dandy dan ook. Deze ‘Londense periode’ en de decadente, al dan niet homoseksuele, dandy Bertie zijn overduidelijk een eerbetoon aan Oscar Wilde; een van de inspiratiebronnen van Couperus. Een tweede inspiratiebron van Couperus is de Noorse schrijver Henrik Ibsen. De verwijzingen naar zijn toneelstuk “Spoken” (1881) in “Noodlot” zijn niet op een hand te tellen, het is ook geen toeval dat Bertie en Frank vanuit Londen op reis gaan naar Noorwegen. Een derde overduidelijk in “Noodlot” aanwezige inspiratiebron is het naturalisme van Emile Zola. Het verloop van de driehoeksverhouding Frank-Bertie-Eve lijkt wel heel veel op het verloop van de driehoeksverhouding in de roman “Thérèse Raquin” van Zola. In het Voorwoord bij de 2e druk van deze roman maakt Zola duidelijk aan welke voorwaarden een naturalistische roman moet voldoen en waarom de naturalistische roman dé toekomst van de literatuur is. Deze drie inspiratiebronnen; decadentistische dandy’s bij Wilde, mystieke somberheid bij Ibsen en het naturalisme van Zola kom je in meer of mindere mate in bijna alle prozawerken van Couperus tegen.

Naast deze drie invloeden wordt ook het wereldbeeld dat Couperus hanteert in bijna al zijn proza benadrukt in “Noodlot”. Dit wereldbeeld bestaat er uit dat het leven een groot toneel is waar wij allemaal onze gegeven rol (moeten) spelen en dat de loop van een leven en het verloop van het leven uiteindelijk worden bepaald door het noodlot. Om met het eerste, leven als toneel, te beginnen. “Noodlot” is opgebouwd als een klassieke Griekse tragedie, maar veel relevanter zijn de talrijke verwijzingen naar toneelspelen; Frank die Bertie bewondert om de wijze waarop hij zijn rol als gefortuneerd man speelt, de ‘regieaanwijzingen’ die Frank her en der Bertie geeft, en ook de verteller die met enige regelmaat de lezer duidelijk maakt dat het leven niet veel meer is dan het spelen van onze rol. Veel nadrukkelijker aanwezig in bijna al het proza van Couperus is de noodlotsgedachte. Dit noodlot is een mystieke buiten en boven de natuur aanwezige kracht (zie “De stille kracht” van Couperus) die bepaalt hoe het leven verloopt; van een individuele vrije wil is zo goed als geen sprake. Deze mystieke noodlotsgedachte staat op gespannen voet met de biologische aangeboren naturalistische opvattingen van Zola en anderen. Bij alle twee is sprake van determinisme en lotsbepaling, maar in het naturalisme is die lotsbepaling fysiek en zichtbaar en in het mystieke noodlot is metafysisch en niet zichtbaar of kenbaar. Deze beweging bij Couperus van het naturalisme naar het mystieke noodlot is niet uniek, bijna alle schrijvende Nederlandse tijdgenoten van Couperus maakten deze beweging. Emants is een van de weinige uitzonderingen op deze regel.

Doordat Couperus zo nadrukkelijk bezig is met het expliciet behandelen van zijn inspiratiebronnen en zijn literaire wereldbeeld leidt dit wat af van het verhaal in “Noodlot”. Hierdoor is het niet zijn beste roman/novelle, maar wel een van zijn interessantste.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Cies

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur