Meer dan 5,9 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Een ode aan de vrouw

Cindy de Rijk 19 december 2022
‘Dit is een vrouwelijke tekst, die ook een caoineadh is: een klaaglied en een sloofzang, een lofzang, een psalmodie en een lijkzang, een rouwklacht en een echo, een refrein en een hymne. Zing mee.’

P.12

Deze zin verwoord alles wat ‘Een Geest in de Keel’ is. Het is een ode aan de vrouw in heel haar verschijning, niets wordt geschroomd. De structuur van het verhaal is opgezet als een lament en net als in een lament schiet het verhaal alle kanten op, niet alleen qua emoties, maar ook via de tijdlijn en diverse schrijfstijlen. Het ene moment zit je in het verleden, het andere moment in het heden. Het ene moment is het romantisch, het andere moment zakelijk. Het ene moment een interieur monoloog, dan weer in een gesprek duidelijk gericht aan de lezer, of een verslag. Het is een eerlijk verhaal over zelfopoffering, tekortkomingen, schuldgevoel, angst, begeerte, controle, loslaten en vrijheid die de dunne lijn tussen passie en obsessie zichtbaar maakt.

In ‘Een Geest in de Keel’ ontmoeten we het hoofdpersonage Doireann, die niet alleen met haar naam, maar ook op veel andere vlakken overeenkomsten heeft met de auteur als dichteres en moeder. Doordat het personage en auteur zo sterk met elkaar verweven zijn vervaagt de lijn tussen de autobiografische elementen en fictie. Dit maakt het verhaal gevoelig en persoonlijk.

Tijdens haar leven komt Doireann tot drie maal toe in contact met de caoineadh Airt Uí Laoghaire van Eibhlín Dubh Ní Chonaill, een van de laatste edelvrouwen van de oude Ierse orde. Zij schreef dit gedicht na de moord op haar man Art.

Hele coupletten wijdt Eibhlín aan haar minnaar, vol levendige beschrijvingen die zinderen van diepe liefde en een begeerte die nog steeds opwindend aanvoelt, maar omdat het gedicht na de moord op hem geschreven is, werpt verdriet zijn sombere schaduw over elke lofprijzing die de revue passeert.
P. 24

In zijn inaugurele rede als Oxford Professor of Poetry noemde Peter Levi het ‘het mooiste gedicht van deze eilanden in de gehele achttiende eeuw’.
P. 40

Afhankelijk van het moment dat Doireann in aanraking komt met de caoineadh geeft zij een leeftijdsgebonden interpretatie aan de tekst. Als eenmaal haar vierde kind geboren is dringt de fossiele stem van de achttiende-eeuwse dichteres zich steeds meer aan haar op. Ze wrikt zich steeds meer los van het, helaas nog steeds voorkomende, geijkte man/vrouw/moederrol patroon en gaat op onderzoek uit naar het verhaal achter de caoineadh en probeert daarbij het leven van Eibhlín Dubh te reconstrueren. Een onderzoek dat moeizaam verloopt, omdat in de achttiende eeuw de hiërarchie ervoor zorgde dat de vrouw geen stem had, de reden waarom er in historische stukken ook niet veel over Eibhlín Dubh te vinden is. Omdat Doireann zich steeds meer vastbijt om van Eibhlín Dubh een levensschets te maken vanuit de schaduw van mannen als haar broer en andere verwanten, via historische brieven en verslagen, steevast aanwezig maar geschreven met onzichtbare inkt, slaat haar passie steeds meer om in een obsessie. Haar gezin, man en huishouden komen bijna niet meer in het verhaal voor. Dit is het moment waarop ik keihard oordeelde, een oordeel die gezien de sterk verweven verhaallijnen van het personage en auteur, mij het gevoel gaf hier ook te oordelen over de auteur en dat terwijl zij niet veel anders heeft gedaan wat ook mannen, ondanks een gezin, doen en heeft er ook nog eens een prachtig boek aan over heeft gehouden. Het heeft mij laten inzien dat ook ik, als vrouw zijnde, eigenlijk meedoe aan de geijkte vastgeroeste hiërarchie binnen een zogenaamde ideale samenstelling binnen een gezin.
Dit is precies de gedachtegoed waartegen de feministische schrijfster Hélène Cixous, die in het verhaal heel even wordt aangehaald met haar 'Witte Inkt', zich verzet. Na haar essay 'The Laugh of the Medusa' te hebben gelezen valt mij op dat 'Een Geest in de Keel' is opgebouwd volgens de gedachtegoed van deze schrijfster. Alles ademt het vrouwelijke: verwijzingen naar deze auteur, zelfs het kleurenthema zwart/rood/wit staat voor vrouwelijk. Het hele verhaal staat voor scheppen. De kamers staan als metafoor voor de baarmoeder (van een schepper/godin). Het heeft iets mystieks, het vrouw zijn wordt verweven met het goddelijke. In de kamers worden de verhalen geboren, doordat er in geleefd wordt, maar ook doordat daar verhalen worden doorverteld. Er komen in het verhaal ook regelmatig verwijzingen naar het goddelijke van de auteur en het personage en daarmee tevens de vrouw. Het personage die in haar monoloog regelmatig dingen zegt in de trend van 'Ik zou haar kunnen neer vleien op de bank...' etc. is niet alleen een mogelijke interpretatie van het personage over een stuk van het gedicht of het historisch onderzoek interpreteert , maar ook een verwijzing naar het goddelijke. Ze richt niet alleen kamers in, hangt gordijnen op en dergelijke, maar ook de natuur , een grasweide, creëert ze op een gegeven moment in een kamer. De kamers staan net als de baarmoeder voor het scheppen. De reden ook waarom er zo'n nadruk wordt gelegd op dat ze zo vaak een poging probeerde om het huis van Eibhlin van binnen te mogen bekijken. Wat uiteindelijk niet is gelukt en symbool staat voor een onaf verhaal/onderzoek. Het is niet volledig. De godin zou hier een miskraam kunnen hebben, haar dochter het verhaal, zoals een poëtisch stukje doet suggereren.

Een 'Geest in de Keel' is een feministisch verhaal over sloven ten bate van het ingeburgerde vrouwzijn, gezin en huishouden, over geboorte, de zee, het vruchtwater, de baarmoeder, godin die creëert, leven, verhalen en zoals De Groene Amsterdammer zo mooi omschrijft: 'een gepassioneerde, mystieke ode aan de vrouwelijke stem in de literatuur, een pleidooi om die stem, ondanks eeuwen van onderdrukking, te doen gelden, dwars door de fallocentrische muilkorf heen.' Het is een verhaal dat je aanzet tot denken, reflecteert, je los rukt van geijkte gedachtepatronen, daarom krijgt 'Een Geest in de Kee'l van mij vijf sterren.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Cindy de Rijk

Gesponsord

Een diepgravend onderzoek naar de meest mysterieuze politieke moord van de 20e eeuw, die op de Amerikaanse president John F. Kennedy.

Een indringend verhaal op het scherp van de snede, vanuit de belevingswereld van de strafrechtadvocate die als slachtoffer moet strijden voor een eerlijke behandeling onder het recht waar ze altijd in heeft geloofd.

Hetzelfde boek lezen brengt mensen samen: je hebt direct iets om over te praten! Daarom lezen we in november met heel Nederland 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa. Je haalt het boek gratis op bij je bibliotheek.

'Bevreemdend, mysterieus en ongelofelijk. Esther Gerritsen maakt het onbereikbare perspectief herkenbaar.' – Jury Boekenbon Literatuurprijs 2024 over Gebied 19

Nieuwe, prachtige roman van dé literaire stem uit Ierland, Sally Rooney.

Dog Man is terug met een spannend nieuw avontuur! Een stinkdier zorgt voor een groot drama: Dog Man ruikt verschrikkelijk

Een radicaal eerlijk en aangrijpend onderzoek van een dochter die niet alleen de moeizame relatie met haar moeder probeert te begrijpen, maar ook de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.

Speurend naar eeuwenoude ruïnes en kastelen, objecten en kunstwerken, reisroutes en slagvelden slalomt Bart Van Loo door de Lage Landen.

Een nieuwe Baantjer is altijd een goed cadeau! Op een voorjaarsochtend wordt het lichaam van Ron Doomerik aangetroffen in zijn appartement aan de Amsterdamse Houtkade. Er steekt een mes in zijn rug. 

Een magische reis naar Fantasia is een nieuwe versie van het avontuur Lang Leve Fantasia van Geronimo Stilton met extra veel avontuur en veel meer illustraties. Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Een betoverend cadeauboek, met linnen omslag, poëtisch vertaald door Imme Dros.

De manga over een avontuurlijke eenhoorn voor 9+. Unico's liefde heeft Venus en haar handlanger Byron wakker gemaakt, die hen allebei willen vernietigen!

De uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis. Een schitterend halfland van angst en hoop, ingeklemd tussen hoge dijken, waar alles permanent verandert en niets is wat het lijkt.

Meester Jesper gaat op schoolkamp met de kinderen uit groep 8. De directeur, mevrouw Azijnvijver, heeft één strenge eis: geen telefoons mee op kamp.

Meester Mark verzamelde de allerleukte taalfoutjes en kinderlogica over feesten en feestjes: van verjaardag tot kerst, en van sint tot de geboorte van een baby.

Op zoek naar avontuur en de waarheid over haar moeder, wordt Cato meegesleurd op een gevaarlijke reis door tijd en herinneringen - Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

Een zeer vooraanstaand forensisch antropoloog claimt dat in het kunstwerk gebruik is gemaakt van een menselijk bot.

Diep verscholen in de Appalachen ligt de McAlpine Lodge, waar Will en Sara hun huwelijksreis doorbrengen. Het resort is een afgelegen paradijs op aarde, behalve dan dat iedereen er liegt.

Het langverwachte vervolg op Koninkrijk. Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Vergeet wat je weet over het continent Afrika. Zeinab Badawi duikt in het verleden van haar geboortecontinent, de geboorteplek van de mensheid.

Waar we onze kinderen in de fysieke wereld steeds meer overbeschermen, laten we hen in de digitale wereld vogelvrij – met desastreuze gevolgen voor hun mentale welzijn.

In dit derde deel van 'De memoires van Abel Sikkink' zien we Parijs en het grillige Europa van de tweede helft van de negentiende eeuw.

De ineenstorting van welvaartsstaten, supercyclonen, megadroogtes, extreemrechts extremisme, ongebreidelde virussen, energietekorten, cyberaanvallen: de mensheid beweegt zich richting een tijdperk van permanente crisis.

Dit boek wijst de weg naar een energieker leven. Je wakkert het vuur in je leven weer aan!