Lezersrecensie
Aanklacht van een patriarchaal rechtssysteem
Waarschijnlijk was het de cover die mij intrigeerde: een vrouw die naar beneden duikt in het water. Een mysterieus, vintage beeld in mooie kleuren . Bovendien prijkte er een label met “Pulitzer Prijs 2024” op de kaft. Niet dat ik erg bekommerd ben om prijzen, maar ik vond het wel vreemd dat ik nog nooit van het boek had gehoord.
Op basis van de achterflap verwachtte ik een soort waargebeurd verhaal te lezen. De auteur, Cristina Rivera Garza, begint haar boek met een beschrijving van haar zoektocht in de juridische Mexicaanse archieven. Samen met een vriendin probeert ze de documenten van het proces betreffende haar zus te bemachtigen. Geen sinecure. Door de vele anekdotes en verhalen leren we Liliana kennen als een verstandige, knappe en vrijgevochten vrouw met toekomstdromen. Wanneer Liliana start met haar studies architectuur in Mexico stad, groeit ze steeds verder af van Angel, haar eerste vriendje die in het dorp van haar ouders woont. Ze leert nieuwe mensen kennen, ontplooit zichzelf, wordt zelfstandig. Dit alles is niet naar de zin van Angel. Hij wil haar niet loslaten, bespioneert haar, zet haar onder druk. Wat begon als een onschuldige romance, verandert in een beklemmend web van bezitsdrang en controle. Een liefdesverhaal dat eindigt als een tragedie.
Los van het persoonlijke verhaal dat Cristina Rivera Garza schrijft over het lot van haar zus, is dit een aanklacht van het patriarchale Mexicaanse rechtssysteem waar vrouwenrechten vaak met voeten getreden worden. Gelukkig zijn er moedige vrouwen die hierover boeken durven uitgeven.
Op basis van de achterflap verwachtte ik een soort waargebeurd verhaal te lezen. De auteur, Cristina Rivera Garza, begint haar boek met een beschrijving van haar zoektocht in de juridische Mexicaanse archieven. Samen met een vriendin probeert ze de documenten van het proces betreffende haar zus te bemachtigen. Geen sinecure. Door de vele anekdotes en verhalen leren we Liliana kennen als een verstandige, knappe en vrijgevochten vrouw met toekomstdromen. Wanneer Liliana start met haar studies architectuur in Mexico stad, groeit ze steeds verder af van Angel, haar eerste vriendje die in het dorp van haar ouders woont. Ze leert nieuwe mensen kennen, ontplooit zichzelf, wordt zelfstandig. Dit alles is niet naar de zin van Angel. Hij wil haar niet loslaten, bespioneert haar, zet haar onder druk. Wat begon als een onschuldige romance, verandert in een beklemmend web van bezitsdrang en controle. Een liefdesverhaal dat eindigt als een tragedie.
Los van het persoonlijke verhaal dat Cristina Rivera Garza schrijft over het lot van haar zus, is dit een aanklacht van het patriarchale Mexicaanse rechtssysteem waar vrouwenrechten vaak met voeten getreden worden. Gelukkig zijn er moedige vrouwen die hierover boeken durven uitgeven.
1
Reageer op deze recensie