Het Ding

Cindy Vanarwegen 17 februari 2024
Een van de leuke kanten aan werken in de bib, is dat je als eerste de nieuw geleverde boeken te zien krijgt. In die grote massa viel mij het dunne kinderboekje Het ding op, een vertaling uit het Frans, geïllustreerd door Marc Boutavant. Marc wie? Juist, illustratoren zijn vaak nauwelijks bekend bij lezers. Jammer. Boutavant tekent onder andere de populaire reeks Stinkhond, die allicht wel een belletje doet rinkelen.

De cover van Het ding  sprak mij onmiddellijk aan. De mooie, kleurrijke en lieflijke tekeningen in het boek bevestigden. De vormgeving doet me denken aan sommige Gouden boekjes: vrolijk en opgewekt met een vleugje retro.

Het verhaal speelt zich af in een idyllisch sprooklandschap waar ik graag zou wonen. De vrienden Edmond de eekhoorn en Guus de uil ontmoeten in het bos een onbekend wezen. Dit dier schrikt hen af en ze proberen ieder op hun eigen manier met hun angst om te gaan. Uiteindelijk ontdekken ze dat hun vrees ongegrond is en kent het verhaal een goede afloop.

Het Ding is een kort, eenvoudig verhaal om met kinderen met een open blik naar de wereld te leren kijken, om niet onmiddellijk angstig te reageren op wat men niet kent en om te leren genieten van de natuur. Enig minpuntje vind ik de titel. Voor een levend wezen had ik een andere benaming gekozen.

Meer recensies van Cindy Vanarwegen