Fantastisch boek

cindy2010 05 juli 2024
Ik mocht dit boek lezen voor De Boekenreizigers, olv Erna Eikhoudt.

We leren Ezra en haar 3 broers kennen. Zij zijn Joodse wezen die schuilen bij Frau Beer in Gasthof Vorderbrand. Verscholen in een bibliotheek waar de nazi’s slapen en eten boven hen. Maar niemand zal denken dat daar Joodse kinderen zitten. Dus ideaal als schuilplaats.
Ezra gaat regelmatig op ontdekkingstocht, eigenlijk mag ze niet uit de schuilplaats komen maar ze is te avontuurlijk en ze wilt weten wat er buiten zoal gebeurt.
Het eerste gedeelte van het boek gaat over de jaren 1945-1946.
Het 2de deel is 1959-1960, de oorlog is voorbij en Samuel, Elias en Ezra zijn naar Amerika gevlucht en de jongens zitten in de politiek. Ezra wilt dit ook.
Ze krijgt de kans om de adviseur te worden van John F. Kennedy. Ezra heeft vernieuwde ideeën voor stemmen te behalen maar dat lukt niet altijd en niet iedereen heeft het goed met haar voor.

Haar broer Elias wordt vermoord en dan moet Ezra zien wat ze doet. Ze draagt van vroeger een geheim mee en ze weet nu ook dat ze gevaar loopt samen met haar broer Samuel. Maar wie zit achter hen? En wat is het geheim?

Ik kan alleen maar zeggen wat een fantastisch boek, en dit als debuut.
Je begint met lezen en je wilt gewoon weten hoe het afloopt. Het verhaal zuigt je gewoon op. Ik kon het boek heel moeilijk wegleggen. Je denkt soms nu gaat er dit gebeuren en dan is het iets heel compleet anders. Het zijn korte hoofdstukken. Wat een verhaal. Het hoofdpersonage Ezra is heel goed uitgewerkt. De verhaallijnen zitten goed in elkaar. Er zit genoeg spanning in.
Het is vlot geschreven. En de auteur heeft ook opzoekwerk gedaan, en het heden en verleden is mooi zichtbaar in het boek.
Een aanrader van een boek!!

Meer recensies van cindy2010