Trillen in de Tbs kliniek

cindy2010 11 oktober 2024
Ik mocht het boek De Nieuwkomer van Martine Kamphuis lezen voor De Boekenreizigers, olv Erna Eikhoudt.

De cover geeft een gang met een deur weer. En achter die deur zie je een schim en een bebloed hand. Probeert die schim te vluchten?

Het is het 2de boek van deze auteur over Sanne. Maar je kan dit boek heel goed solo lezen.

Sanne werkt in een tbs kliniek en houdt zicht bezig met de opvolging van haar patiënten. Karel haar supervisor gaat in pensioen en Annabelle vervangt hem. Maar Annabelle is heel anders qua werkwijze dan Karel. En ze heeft het toch moeilijk om met Annabelle te werken. Ze bespreekt dit ook met haar collega’s maar die zijn niet echt geïnteresseerd, eigenlijk zijn die meer met hun eigen bezig.
Na een tijdje verdwijnt Karel helemaal van het toneel en maakt Sanne zich ongerust en gaat op eigen onderzoek. Natuurlijk op eigen initiatief in een tbs kliniek op onderzoek gaan, dan krijg je natuurlijk problemen. Er wordt iemand vermoord in de kliniek. Sanne heeft wel wat verdachten in haar hoofd.
En op liefdesvlak is het ook wat zoeken, haar relatie met David is pril en David heeft het moeilijk met haar werk in de kliniek.

Kan ze de waarheid achterhalen wie de dader is en overeind blijven in de kliniek en in haar relatie?

De auteur is psychiater en dat kan je ook voelen in het verhaal. Je kan je goed inbeelden in het verhaal, al zou ik niet graag willen werken in deze kliniek. Zou me er niet op mijn gemak voelen.
In het begin is het wat zoeken naar de spanning, maar na een paar korte hoofdstukken komt de spanning je tegemoet. En wat voor een spanning. Er komen ook heel veel personages in voor, collega’s van Sanne en tbs patiënten, ze worden goed voorgesteld door de auteur. Vlotte schrijfstijl van de auteur.
4* van mij voor dit boek.

Meer recensies van cindy2010