Autobiografie

cindy2010 02 augustus 2024
Ik mocht dit boek lezen voor De Boekenreizigers leesclub.
Het is een autobiografisch boek.

We leren Renate kennen die bij psycholoog Dr Stuugs zit en wil weten wat er fout gelopen is in haar leven en vooral in haar huwelijk.
Het boek is onderverdeeld in 3delen en het begint als ze 17jaar is en in de ban geraakt van de 19jarige Take. Haar ouders hebben nooit echt naar haar om gekeken, waren meer bezig met hun werk dan met haar.
Ze trouwt jong met Take en vanaf dan laat ze Take haar leven bepalen. Durft niet tegen te spreken en zelfs als ze kinderen komen, heeft Take alles te zeggen. Zelfs de kinderen zorgen altijd dat papa het naar zijn zin heeft. Renate zit helemaal in haar schild. Take heeft narcistische trekjes en het is niet gemakkelijk om het een narcistisch persoon naar zijn zin te maken. Dat vergt veel energie. 40 jaar duurt het huwelijk maar nu is het genoeg geweest voor Renate.

Het was een speciaal boek om te lezen. Vooral omdat je weet dat het autobiografisch is. Het is soms moeilijk te begrijpen dat een persoon zo lang bij een narcistisch persoon kan leven of blijven, want het verhaal was wel soms aangrijpend en schokkend.
Het verhaal leest wel vlot.
En het is wel fijn dat het verhaal opgedeeld is in 3delen, krijg je ook meer inzicht hoe het zover is gekomen. De ruzies tussen Renate en Take zijn ook te vinden in het boek en hoe de kinderen zich voelen in de hele situatie.

Meer recensies van cindy2010