Een prachtige historische roman

cindy2010 20 september 2024
Ik mocht dit boek lezen voor De Boekenreizigers…

Parijs 1980, we leren Lily Appleton kennen als ze haar levensverhaal vertelt tegen een ingebeelde journaliste Amadine.
Chelsea 1920, Lily woont samen met haar ouders en Alice in een mooie woning. Lily hoeft niet te gaan werken en is verloofd met Raymond. Haar vader verdient eigenlijk genoeg om zijn gezin te onderhouden. Maar toch doet Lily mee aan een kookwedstrijd voor de beroemde Oscar Tschirky van het Astoria Waldorf hotel.
Ze krijgt de kans om daar te gaan werken en zo nog bij te leren. Ze is dolgelukkig, want koken is haar leven.
Tot op een dag dat ze te horen krijgen dat het hotel moet sluiten voor een nieuwe building waar momenteel geen plaats is voor Lily om te werken.
Ze blijft thuis en gaat dan zorgen voor haar beginnende dementerende moeder.
De beurscrash van 1929 is enorm en ook Lily’s vader voelt het in de financiën.
Daar komt het keerpunt voor Lily want zij moet
nu zorgen voor inkomsten en een dak boven hun hoofd. Want ze zijn alles kwijt aan de crash.
Maar Alice helpt hen en stelt voor om bij haar en haar zus Rebecca in te trekken. Zo is er altijd iemand om voor de moeder te zorgen en kan Lily gaan werken.
Ook op liefdesvlak heeft Lily het niet getroffen. Raymond is niet de ware voor Lily. En de nieuwe liefde Norman die ze leert kennen op haar werk in het hotel wil hogerop komen in zijn werk.
Wat doet het met haar?

Ik kan met 1 woord dit boek beschrijven, WOW. Wat een historisch verhaal geschreven door Aster Borg, die we allemaal kennen als Johnny Bollé.
Het leest echt als een trein, heb het boek in 2 avonden uitgelezen. Het verhaal nam me direct mee in de tijd en dan terug naar het heden en kon het me zo voorstellen hoe het er aan toe ging. De schrijver geeft ook goed aan in welke tijd we zitten als we beginnen aan een hoofdstuk. De hoofdpersonages zijn zo goed uitgewerkt.
Ik kan niet wachten op deel 2, want ik wil heel graag weten hoe het verder gaat met Lily.
Een super aanrader om te lezen.

Meer recensies van cindy2010