Openhartig boek

cindy2010 21 juni 2024
Ik mocht dit boek lezen voor De Boekenreizigers, olv Erna Eikhoudt.

Het is een autobiografie over leven met Borderline. Iedereen heeft er al wel van gehoord maar in dit boek krijg je echt een verhaal over iemand die gediagnosticeerd is met Borderline en hoe die moet overleven in deze wereld.
Het begint eigenlijk bij de leeftijd van 8jaar. Anika leeft samen met haar ouders en een leuke zus.
Alles verloopt prima. Tot op een dag haar ouders haar zeggen dat ze gaan scheiden. Vanaf dan loopt het mis, Anika kan het moeilijk aanvaarden dat haar ouders gaan scheiden en ze denkt ook dat het haar fout is. Ze stort zich helemaal op haar huiswerk. Anika is perfectionistisch en heeft faalangst. Ze wilt de beste van de klas zijn.
Doorheen de jaren krijgt ze ook nog angststoornissen, doet ze aan automutilatie, is ze depressief.
De auteur geeft een heel goeie kijk van hoe ze dit allemaal heeft ervaren. Er zitten soms wel heftige momenten in het verhaal. Je voelt ook echt hoe moeilijk ze het had tijdens de momenten in de instellingen, bij haar thuis. Wanneer een vriendin van haar zelfmoord pleegt en een goeie leraar/vriend haar zomaar laat vallen zijn dit moeilijke momenten waar ze weer door moet.
Het is een heel openhartig boek over hoe Borderline je leven kan overnemen. Maar de auteur blijft vechten en staat open voor gesprekken met
therapeuten wat niet altijd simpel is. Zij heeft het zwaar om haar gevoelens op tafel te smijten maar na een tijdje doet ze dit meer.
Ik vond het een goed boek zeker als je echt wil weten
hoe mensen met Borderline denken of doen.
Geen te lange hoofdstukken en vlotte schrijfstijl.

Meer recensies van cindy2010