detective á la Baantjer

Conny Schelvis 04 oktober 2024
Walther van Venrooij heeft gewerkt als wetenschappelijk onderzoeker en in het onderwijs. Na eerst voor kinderen geschreven te hebben schrijft hij al heel wat jaren voor volwassenen. IN 2016 verscheen zijn eerste misdaadroman met inspecteur Joost Ternate in de hoofdrol. Inmiddels is dit het negende JT-mysterie en iets zegt mij dat er nog meer zullen volgen.

Joost Ternate runt een detective bureau en wordt ingeschakeld door Annie Bunnik. Haar man,werkzaam op een laboratorium voor Biologische Chemie, is dood achter zijn bureau aangetroffen. Alles wijst op zelfmoord door cyaankali. Iets wat de politie heeft bevestigd en daaarmee was voor hen de zaak rond. De weduwe van Bunnik is echter van mening dat het geen zelfmoord kan zijn en wil dat Joost en zijn medewerkers dit tot de bodem uitzoeken. Al snel blijkt secretaresse Kathy, die het slachtoffer heeft gevonden, een spil lin het web op de werkvloer. Zij is degenen die zorgt dat de vakgroep loopt en zwaait met de spreekwoordelijke scepter. Daarnaast zijn er een aantal andere markante personages in het leven van Bunnik waarbij de zaak alle kanten lijkt op te gaan maar waarbij eigenlijk alleen maar de vraag is was het zelfmoord of niet?

De auteur weet weer een prima verhaal met goed uitgewerkt plot neer te zetten. In nog geen 165 pagina’s hebben we een detective á la Baantjer. Niet te moeilijk maar met voldoende twisten om het verhaal spannend en up tempo te houden. De ervaring van de auteur als wetenschappelijk onderzoeker komt hier ook weer om de hoek kijken. Op een goede manier in het verhaal verweven ( hoofdpersonage krijgt bijvoorbeeld uitleg over werkwijze in het lab) zonder dat het langdradig wordt of saai. Het tempo blijft lekker in het verhaal. Voor de wat meer ervaren thriller lezer zit er hier en daar wat voorspelbaarheid in maar in dit soort verhalen mag dit van mij wel. Het leest lekker weg, het verhaal klopt. Net zoals de detective Joost Ternate zijn zaak kan afsluiten , kan de lezer ook met een tevreden gevoel het afgeronde verhaal wegleggen en uitkijken naar een nieuwe zaak.

Meer recensies van Conny Schelvis