Maatschappelijk probleem in vrije vers voor groot publiek bespreekbaar gemaakt

Conny Schelvis 01 september 2024
Diet Groothuis debuteerde met jeugdpoëzie dus niet zo vreemd dat deze ya roman in vrije vers vorm is geschreven. Jantien Derks is illustrator en student en dit is het eerste boek wat zij illustreert.
De cover spreekt voor zich en hier en daar zijn de teksten met kleine, eenvoudige zwart/wit tekeningen voorzien. Voor mij persoonlijk zie ik de meerwaarde niet van deze illustraties maar misschien dat de jongere lezers het wel kunnen waarderen. Het breekt de tekst af en toe een beetje.

Quote uit persbericht : "Anno 2024 hebben jongeren vaker onveilige seks en neemt het aantal abortussen in Nederland toe. Dit boek laat zien en voelen hoe je eerlijk en open een juiste beslissing neemt, wat die beslissing ook is."

Het thema is een ongewenste zwangerschap en wat daarmee te doen. Welke vraagstukken/dilemma's brengt dit met zich mee en besluit je het door te zetten of af te breken. DIt is waar de hoofdpersoon van dit verhaal mee tobt.

Mel woont net op kamers en rommelt maar wat aan. Ze heeft sinds twee jaar een relatie maar op vakantie rommelt ze ook nog even met een ander. Als ze onverwacht en ongewild zwanger blijkt te zijn (en dus ook niet eens weet wie de vader is) staat haar leven op zijn kop. WIe kan ze meenemen in haar verhaal, bang voor reacties. Haar vader is gelovig en heeft een zeer besliste mening, haar vriend wil zich er uiteraard ook mee bemoeien en hoe zal de rest van de omgeving reageren? Kortom een hoop vragen en zoekend naar antwoorden en naar het antwoord op de belangrijkste vraag : breekt ze de zwangerschap af of niet.

Het verhaal is geschreven in vrije vers vorm en daar moet je van houden. Eerder las ik met plezier verhalen van Sarah Crossan, mijn kennismaking met dit genre, maar die zijn hier niet mee te vergelijken. In dit genre heeft ieder toch zijn heel eigen stijl. Ik heb ook te weinig verder in dit genre gelezen om er echt een uitgesproken mening over te hebben (taaltechnisch en zo) maar wel kan ik zeggen wat ik er persoonlijk van heb gevonden.

Het is een laagdrempelig boek. Het leest vlot weg, mede door de korte stukken tekst. Sommige vond ik fijn te lezen en andere hadden voor mij een niet zo'n fijn leesritme. Daarnaast vind ik wel dat de auteur de karakters goed heeft weten neer te zetten, ondanks de summiere tekst. (of misschien wel daardoor? ) .

Het onderwerp is zeker iets wat bespreekbaar moet worden gemaakt , zeker bij deze doelgroep. Door de benadering van de auteur, alle kanten , twijfels en reacties belichten, merk je dat alle antwoorden goed zijn.
De keuze die gemaakt moet worden is van de zwangere zelf en die is altijd goed, zolang deze maar door haar zelf is gemaakt.

Een goed thema dus in een laagdrempelige vertelling.

Meer recensies van Conny Schelvis