Een mooie manier om emoties bespreekbaar te maken bij jonge kinderen

Conny Schelvis 16 september 2024
Nanda Roep is een veelzijdig auteur en uitgever. Naast romans voor volwassenen heeft ze ook al menig kinderboek op haar naam staan.

Haar nieuwste project heet "Pompom en het gevoelswiel " in zes (mooie hardcover) deeltjes worden de verschillende gevoelens besproken : blij, boos, gewoon, krachtig, verdrietig en bang. Ze zijn bedoelt om jonge kinderen hun gevoelens te leren kennen maar ook om het leesplezier te promoten. Vandaar de samenwerking met stichting leesplezier. Er zijn daar taalplaten en praatkaartjes verkrijgbaar bij de verschillende titels.

Maar wie of wat zijn nu die Pompoms?
Het zijn kleine wezentjes die leven in een rozenbottelstruik. Ze eten rozenbotteljam, drinken rozenbottelthee en spelen tussen de takken.
De rozenbottelstruik is een metafoor voor het compleze terrein van onze emoties. Zo kunnen er prachtige bloemen zijn maar ook scherpe doorns of te wel positieve als negatieve emoties. De serie wil op een speelse manier kleuters vaardigheden bijbrengen en een basis voor emotioneel welzijn (*vrij overgenomen van persbericht)

Mooi doel en streven maar wat mij opvalt is dat het gewoon ook een leuk en toegankelijk boekje is. Prima aansluitend bij de doelgroep.

Het ziet er aantrekkelijk uit door de grote kleurrijke afbeelding op de cover. Als je het openslaat zie je pagina grote illustraties met weinig tekst. Per pagina twee regels, op rijm. Hierdoor leest het lekker vlot voor en zit er een bepaalde melodie in. De Pompom laat op de pagina's uitingen zien van hoe die zich voelt om aan het einde te benoemen dat die... Blij is ! Om daarna de vraag bij de lezer neer te leggen. Ook wordt er benoemt dat zij zich nu zo voelt maar dat het ook wel eens anders kan zijn. En dat dat okay is.

Ideaal boekje om samen te lezen, niet alleen thuis maar zeker ook op school of in de hulpverlening.
Ik ben zeer benieuwd naar de andere deeltjes, een onderwerp als blij is natuurlijk iets wat makkelijk is en bij de herkenning ook niet erg om over te kletsen. Maar hoe makkelijk praat je over andere emoties? Misschien een stuk beter met deze boekjes.

Meer recensies van Conny Schelvis