Je durft soms meer dan je denkt !

Conny Schelvis 04 oktober 2024
Voor mij ligt een prentenboekje wat er uit springt ( net als Rosa blijkt later).
Het boekje is smal, lang en je klapt het open.

Grappig gevonden en zo komen ook de illustraties en het verhaal beter tot zijn recht.

Rosa is een zalm die twijfelt of ze op haar plekje zal blijven of op reis moet gaan. Het is makkelijk om in je vertrouwde omgeving te blijven en Rosa is niet zo dapper. Of misschien toch wel?

Ze spreekt zich zelf moed in en waagt letterlijk de sprong, zwemt tegen de stroom in ( dat doen zalmen) en beleeft een avontuur.

Een bijzonder verhaal waar met heel weinig tekst de nodige emoties voorbij komen en een filosofische insteek in zit.

Twijfelen of je iets nieuws durft, alle begin is lastig, dapper zijn en de sprong wagen.
Rosa springt uit het water en komt onderweg verschillende water stromen tegen waar zij in zwemt.
Water uit de kraan, uit de brandweer- slang, van tranen. Alles voelt anders maar ze komt toch waar ze wezen wil en weg gaan is leuk maar thuis komen ook.

De allerkleinste zullen de illustraties bekijken en weinig met de tekst hebben. Mijn kleinzoon verzon zijn eigen verhaal. Dat is prima, daar lenen prentenboeken zich uitstekend voor.

De tekst is summier maar weten je toch te vangen om mee te gaan op reis met Rosa.

De boodschap dat je toch meer durft dan je soms denkt én dat op avontuur gaan spannend mag zijn is op deze wijze heel mooi en fijn weergegeven

Meer recensies van Conny Schelvis