mooi verhaal met nog mooiere illustraties

Conny Schelvis 08 januari 2024
Wat een mooi vormgegeven boek. Een hardcover met mooie warme afbeelding. Deze is van David Litchfield die ook de schitterende illustraties in het boek verzorgde.
De cover en illustraties waren voor mij een reden om dit boek op te pakken. Voor ik het ging lezen heb ik het met plezier doorgebladerd en nieuwsgierig geworden naar het verhaal.

Er komen veel karakters voorbij, alleen dieren, met passende eigenschappen. Sommige logisch andere misschien wel een vooroordeel ( speelse eekhoorns, wijze uil, gemene beer, narcistisch stinkdier). De karakters zijn goed uitgewerkt en hier en daar trek je wel een lijn naar de mensenwereld.
Dieren zijn net mensen of is het andersom?
Tess is een lief en zorgzame dochter maar soms ook lekker eigenwijs. Ze moet het verlies van haar vader een plek geven al blijft ze lang hopen dat hij terugkomt. Ze helpt haar moeder maar wil ook graag spelen met haar nieuwe vriendjes. Kortom een konijntje met hoog knuffel gehalte.
Andere karakters zijn juist weer lekker kort door de bocht, hebben een zeer eigen mening en geven het verhaal wat humor en een knipoog.

De vertelstijl is voor jongere lezers misschien wat pittig vandaar denk de afviesleeftijd van 9plus.
Geen echt moeilijke woorden maar best lange zinnen en soms wat lastige woorden.

De tekst wordt regelmatig door een illustratie onderbroken en de hoofdstukken zijn niet al te lang.
Een verhaal over ( noodgedwongen ) verhuizen, je hoofd boven water houden als je het niet zo breed hebt. Over rouw en je eenzaam voelen maar zeker ook over nieuwe dingen niet uit de weg gaan en vriendschap.
Een mooi verhaal met schitterende illustraties.

Meer recensies van Conny Schelvis