De emotie bang op een mooie manier bespreekbaar maken

Conny Schelvis 16 september 2024
Het nieuwste project van Nanda Roep heet "Pompom en het gevoelswiel". IN zes (mooie hardcover) deeltjes worden de verschillende emoties besproken : blij, boos, gewoon, krachtig, verdrietig en bang.
Ze zijn bedoelt om jonge kinderen hun gevoelens te leren kennen maar ook om het leesplezier te promoten. Vandaar de samenwerking met stichting Leesplezier. Er zijn daar taalplaten en praatkaartjes verkrijgbaar bij de verschillende titels.

De Pompoms zijn kleine wezentjes die leven in een rozenbottelstruik. De rozenbottelstruik is een metafoor voor het compleze terrein van onze emoties. Zo kunnen er prachtige bloemen zijn maar ook scherpe doorns of te wel positieve als negatieve emoties. De serie wil op een speelse manier kleuters vaardigheden bijbrengen en een basis voor emotioneel welzijn (*vrij overgenomen van persbericht).

Mooi doel en streven maar wat mij opvalt is dat het gewoon ook een leuk en toegankelijk boekje is. Prima aansluitend bij de doelgroep.

Dit deeltje over de emotie bang is qua opzet het zelfde als de andere deeltjes.
Door dezelfde opzet geeft het de herkenbaarheid en kracht van een serie neer.
Een kleurrijk boekje, grote illustraties en korte, terugkerende zinnen ( op rijm), een terugkerende vraag (waarbij het kind wordt gevraagd hoe deze die emotie ervaart of kan herkennen) en een mooie conclusie de herkenbaarheid naar voren brengt.
De emotie angs is heel goed neergezet. Ook de paniek die erbij om een hoek kan kijken. De geruststellende conclusie, hoe je er mee kom kan gaan is fijn aan het einde. Als er een stukje herkenning is (en die was erbij mij zeker met mijn verleden van paniekaanvallen) is er een handvat om mee in gesprek te gaan.

Ideaal om dus samen te lezen, samen over te praten en zeer geschikt ook bij hulpverlening en onderwijsinstellingen.

Meer recensies van Conny Schelvis