Dit boek gaf mij een onbestemd gevoel....

Conny Schelvis 11 augustus 2024
Wie bekend is met het kleine Nederlandstalige - horror / griezel auteurs wereldje kan niet anders dan het werk van Holslag kennen.
Genoten van zijn verhalenbundels ( "zwarte muren", " in het kille ochtendlicht" ) , het bijzonder originele " de kerstboom ( geen horror) en van " toevluchtsoord" een klassiek horror verhaal met daarin een echte " cabin in the woods" was ik zeer benieuwd naar dit verhaal. Literaire horror? Een liefdesvertelling? Toen het in 2023 uit kwam bij uitgeverij Quasis moest ik hem meteen hebben.

Een mooie hardcover met een bijzondere afbeelding die tot de verbeelding spreekt.
Kortom een jaar geleden heb ik dit boek al ter hand genomen. En ik weet nog dat ik na het lezen mij wat onbestemd voelde. Ik wist niet zo goed hoe ik het boek moest plaatsen en wat ik er van vond.

Een verhaal over een literatuurwetenschapper die onderzoek doet naar Bram Stoker en zijn roman Dracula ( de klassieker waar ik al menig vertaling van gelezen heb). Tijdens het onderzoek vind hij het verhaal " de vampier". Het verhaal van een eigenlijk sneu figuur die vanuit zijn perspectief een liefdesverhaal deelt.
Twee verhalen die samen moeten komen.

Ik heb het weer door zitten bladeren en stukken herlezen. Ik herinner mij dat er stukken waren die ik razend interessant vond en sommige wat taai om doorheen te komen. De mix deed mij echter wel doorlezen. Uiteraard zou de horror, de horror niet zijn als er ook wat gruwelijke, bloederige, stukken tussen zitten en ook seks wordt niet geschuwd. We zitten immers in een liefdesverhaal.

Al met al heb nu, een jaar later, meer dan de helft herlezen en bedenk dat het een boek is wat goed in elkaar steekt. Alles komt tot een mooi geheel maar toch knaagt er iets na het lezen. Een verhaal over macht hebben over een ander of jezelf , over gevoelens en hier wel of niet aan toe geven.

Daarnaast is er veel aandacht geschonken aan de vormgeving. Een mooie hardcover met leeslint en quotes bij elke start van een van de vier delen waarin het boek is onderverdeeld.

Een uniek verhaal maar niet echt mijn verhaal. Persoonlijk denk ik ook niet dat dit een boek is voor het grote ( horror) publiek maar een mooie roman voor een wat kleiner publiek. Die de gelaagdheid zullen waarderen en met plezier uit willen pluizen.

Halve sterren gaat niet lukken op Hebban, hou er sowieso niet van om een boek met sterren te bestempelen maar goed dan maar 3.

Meer recensies van Conny Schelvis