ontroerend en mooi verhaal

Conny Schelvis 19 september 2024
Meke Levenga schreef al eerder twee YA boeken die uitgekomen zijn bij uitgeverij Clavis. Dit is mijn kennismaking met haar werk en ik ben razend enthousiast! Wat een mooi en ontroerend verhaal heeft zij weten neer te schrijven. Een verhaal over een jonge studente die haar draai moet zien te vinden en zichzelf moet zien te blijven in een heel nieuwe omgeving.

Hoofdpersonage Everly-Raine start haar eerste studiejaar aan de universiteit. Ze komt terecht in een heel nieuwe omgeving en gaat ook op zichzelf wonen in een kleine studio. Ze vind het allemaal maar spannend en eng maar laat het niet merken aan de buitenwereld. Ze denkt in eerste instantie tijdens de studie nieuwe vrienden te maken maar sommige blijken wel degelijk een dubbele agenda te hebben en maken het haar niet makkelijk. Dit levert haar een deuk op in haar zelfvertrouwen en in het vertrouwen in andere mensen. Echter ontmoet ze ook een aantal mensen die in een band spelen en haar als leadzangeres willen hebben. Langzaam lijkt het goed met haar te gaan : vrienden, het wennen aan haar studio en met haar studie tot het noodlot toeslaat en alles in de soep lijkt te lopen. De vraag is of zij genoeg vertrouwen in zichzelf en haar vrienden heeft om hier uit te komen. Of zoals op de achterzijde van het boek staat : zal er na regen de zon weer gaan schijnen?

"voor altijd regen ' is een mooi, emotioneel verhaal geworden van een meisje die moet strijden voor haar plekje in de maatschappij. Door haar gebrek aan zelfvertrouwen en te denken dat zij het niet waard is kan zij haar angsten en problemen niet delen. Hierdoor zakt ze verder weg en lijkt het goed mis te gaan. De vraag of zij de helpende hand aanpakt of niet houd de lezer wel even bezig. Daarnaast zou je haar af en toe goed wakker willen schudden als zij in de problemen lijkt te komen.

De hoofdpersoon, Everly-Raine, heeft last van een angststoornis en heeft paniekaanvallen. Wat ze niet durft te zeggen, appen of denken staat in het lichtgrijs. Dit geeft een goed beeld over wat er nu echt in haar hoofd omgaat en wat zij deelt met de buitenwereld. Het verklaard sommige van haar acties. Zelf niet onbekend met sociale angsten en paniekaanvallen in mijn omgeving vond ik een stuk herkenning wat voor mij het verhaal nog aangrijpender maakte.

Daarnaast is het een verhaal wat prima in deze tijd past. Het sluit goed aan bij de jongeren al is het 'bully-gedrag' van alle tijden. Ik denk dat het vandaag de dag het pesten een andere dimensie heeft nu er sneller contact is via whatsapp en verhalen zo sneller de ronde gaan. Ook de hoofdpersoon heeft te maken met haar eigen pestkoppen wat in haar studie gevolgen met zich mee zal brengen.

Meke Levenga heeft een fijne vertelstijl. Door te kiezen de gedachten van de hoofdpersoon in het lichtgrijs te zetten geeft dat een extra lading aan het verhaal. De opbouw is goed, het leestempo prima en er wordt goed gewerkt naar een mooi einde.

Een verhaal wat ontroerd en je in één ruk uit wilt lezen

Meer recensies van Conny Schelvis