Prachtig en ontroerend

Convertatta 26 juli 2024

Tot mijn grote blijdschap mocht ik onderdeel uitmaken van het reviewteam voor Harper Collins. Van hen mocht ik dit boek dan ook al lezen nog voor de publicatiedatum.

Ik ben er vrijwel meteen in begonnen en echt waar, wat een prachtig en ontroerend verhaal!

Het is een roman die zich afspeelt in een kustplaatsje in de VS, waar de hoofdpersonen een knusse B&B runnen. Bij de omschrijvingen van hun leefomgeving kun je echt helemaal wegdromen. Wat dat betreft doet de kaft het boek wel eer aan; een schilderachtige plek.

Je leest dit boek vanuit meerdere POV’s, maar met name die van de 2 hoofdpersonen; Joseph en Evelyn. Een enkele keer komt de POV van een van hun kinderen aan bod.

Het verhaal loopt daarbij in 2 tijdlijnen. Je volgt Joseph en Evelyn om en om in het heden, en in het verleden. De verhaallijn van hun verleden begint al bij hun jeugd en schuift gaandeweg steeds meer naar voren.

Aan het begin van het boek kom je meteen terecht in een situatie met een enorme emotionele lading. Evelyn is ernstig ziek en de prognose is ronduit slecht. Om die reden besluiten zij en haar man Joseph: we gaan nog één jaar alles uit het leven halen en dan maken we er samen een einde aan. Hoofdstuk 1 neemt je mee in het moment waarop ze dit aan hun kinderen vertellen. “Jullie weten hoeveel we van elkaar houden, dat we altijd deel hebben uitgemaakt van elkaars leven. We houden ook heel veel van jullie allemaal, neem dat alsjeblieft van ons aan.. alleen kunnen we ons het leven niet meer voorstellen zonder de ander”. Bij mij sloeg dit meteen in als een bom. De emotie is gewoon te voelen! Ik zat hierdoor ook direct helemaal in het verhaal. Ik moest weten hoe het zou eindigen, hoe het jaar zou verlopen, hoe iedereen er mee om zou gaan. En.. of Evelyn het jaar ook daadwerkelijk zou halen.

Gaandeweg neemt het boek je mee door dat laatste jaar, en ook terug naar hun verleden. Je leest hoe Joseph en Evelyn als kind samen opgroeiden en uiteindelijk in elkaar de liefde van hun leven vonden. Een bewogen leven, maar wel een waarin de liefde voor elkaar altijd overeind bleef staan. Verdriet en blijdschap staan op momenten enorm dicht bij elkaar en het boek zit boordevol ontroerende momenten.

Joseph en Evelyn deden mij enorm denken aan wijlen mijn opa en oma. Ook zij hadden een liefde die zó sterk was dat ze samen de wereld aankonden en deze ook liever niet wilden bewandelen zonder elkaar. Ook zij werden al jong verliefd toen ze 17 en 15 waren, ook bij hen was mijn opa de beste vriend van haar broer. Zij waren voor mij ook altijd hét voorbeeld van ware liefde. Door de genoemde herkenning maakte het verhaal wel extra emotie in mij los. Een stukje verdriet om het gemis, maar ook een stukje trots omdat ik kon denken: ik heb zo’n liefde in werkelijkheid gezien.

Mijn oordeel over dit boek is al met al zeer lovend. Ik heb nooit eerder iets van Amy Neff gelezen maar dit is volgens mij ook haar eerste boek. Mochten er meer werken van haar volgen dan komen die absoluut op mijn TBR.

Wat mij betreft dus zeker een aanrader! Het boek is vanaf 30 juli verkrijgbaar in het Nederlands.

Meer recensies van Convertatta