Een aangrijpend en prachtig geschreven verhaal dat inderdaad onder je huid kruipt.

Corine Kuijper 22 juli 2023 Auteur
'Donder op en neem je stinkvoeten mee!' roept mijn moeder, terwijl ze de fles wijn grijpt en er een flinke slok uit neemt. De tijd dat ze de wijn nog in glazen schonk ligt inmiddels ver achter haar, net als de tijd dat drank een genot voor de avonduren was.
Op veertienjarige leeftijd wordt Kim ondergebracht bij pleegouders. In eerste instantie wordt ze daar liefdevol opgevangen, maar al snel verandert haar leven in een hel. Haar jeugd is definitief voorbij.
Jaren later wordt Kim verliefd op Levi. Ondanks dat zijn liefde voor haar groot is, balanceert ze voortdurend tussen vertrouwen en wantrouwen. Langzaam wordt duidelijk dat het leven voor Kim ondraaglijk zwaar is door wat er in haar jeugd is gebeurd.
Zal Levi erin slagen de spoken uit het verleden te verjagen?
'Zinloze vrouw' is een verhaal dat onder je huid kruipt en nog lang blijft nazinderen.

Het boek heeft twee verhaallijnen, die van Kims jeugd in het pleeggezin en die van de volwassen Kim die de liefde van haar leven ontmoet: Levi.
De hoofdstukken hebben jaartallen als titel, waardoor gelijk duidelijk wordt over welk deel van Kims leven het gaat. De twee verhaallijnen sluiten perfect op elkaar aan.
Kim is misbruikt en beschadigd. De tijd in het pleeggezin is onuitwisbaar en achtervolgt haar de rest van haar leven. Ze wil zo graag liefde geven en liefde krijgen, maar daar is vertrouwen voor nodig. Vertrouwen in jezelf en in anderen. Kim gelooft niet dat iemand van haar kan houden, geeft van alles wat haar is overkomen zichzelf de schuld. De vraag is inderdaad; kan iemand waar je zo veel van houdt, jou het vertrouwen in jezelf en de wereld om je heen terug geven?

Marije weet het verhaal zo levensecht neer te zetten, dat het eerder een waargebeurd verhaal lijkt dan fictie. Ik vind het heel knap hoe ze dat heeft weten te bewerkstelligen. Ze kruipt op een onnavolgbare wijze in de huid van haar hoofdpersonage, weet zich op een bijna griezelige manier in haar te verplaatsen en neemt je met haar mooie en beeldende schrijfwijze mee in het leven van Kim. Het is een heftig verhaal. En ondanks dat het fictie is, staat het verhaal voor het leven van zoveel meisjes, die net als Kim een beter leven verdienen.

Ik ben heel blij dat ik het heb gelezen en kan iedereen aanraden dat ook te doen!

Meer recensies van Corine Kuijper