De as van mijn moeder

ctalreads 25 augustus 2024
De as van mijn moeder van Frank McCourt is het schrijnende autobiografische verhaal van kleine Frank die als oudste zoon ter wereld komt in de jaren 30 van de vorige eeuw. Zijn Ierse ouders zijn straatarm. Zijn vader heeft maar zelden werk en als hij werk heeft, drinkt hij het salaris op in de plaatselijke kroeg. Hierdoor komt het gezin niet vooruit. Er is geen eten, ze hebben geen fatsoenlijke kleding en er is weliswaar een dak boven hun hoofd maar daar is ook alles mee gezegd. Meerder broers en een zusje worden geboren en meerderen hiervan sterven weer door ziekte en ondervoeding. Frank McCourt weet als geen ander deze vreselijke jeugd met een vleugje humor over te brengen op de lezer. Het verhaal wordt nergens leuk, optimistisch en kent geen eind goed al goed. Toch is het niet alleen maar misère, de kracht van dit verhaal zit hem in de humor en de veerkracht van deze bijzondere Ierse jongen. En dat maakt dit verhaal heerlijk om te lezen.

Meer recensies van ctalreads