De Ramaika II

ctalreads 20 juli 2024
De Ramaika II van Rob Haanjes viel niet tegen. Sterker nog ik kan niet wachten op deel 3! Het blijft toch altijd spannend of een tweede deel van een boekenserie de kwaliteit van het verhaal kan blijven vasthouden. Het is een nauw evenwicht tussen het vertrouwd leuk en vernieuwend genoeg zijn. En dat lukt de schrijver helemaal prima. Wat hierbij helpt is dat je steeds kennismaakt met nieuwe hoofdpersonen. Het verhaal volgt een familie door de eeuwen heen. Iedere generatie komt aan bod. Nog steeds vechtend tegen de Ramaika, de vloek die de familie opgelegd heeft gekregen na een aantal verkeerde acties van een familielid (zie hiervoor deel 1).

Al ben ik niet super feministisch van aard ik wil toch wel benadrukken dat ik het heel verfrissend en fijn vind dat de schrijver er voor gekozen heeft om ook een vrouw de hoofdrol te laten spelen in dit verhaal. Te vaak wordt de geschiedenis te streng opgevolgd in historische verhalen waarbij de rol van de vrouw gemarginaliseerd wordt tot moeder, vrouw van of de slechterik zoals ook in dit verhaal was. Hoe verfrissend is het dat er aan het einde van dit verhaal ineens een vrouw op staat die de strijd mag leveren tegen de vloek en in dit geval ook nog eens het verschil lijkt te maken. Tot slot nog even benadrukken dat dit boek prachtige tekeningen bevat van. Deze maken het boek echt af.

Meer recensies van ctalreads