Terugkeer ongewenst

ctalreads 25 juli 2024
Dit prachtige boek kwam ik in de kringloopwinkel tegen en kon ik niet laten staan. Ik heb al eerder een boek gelezen van deze auteur en die had indruk gemaakt. Ook dit verhaal viel niet tegen. Charles Lewinsky vertelt het deels fictieve en deels op waarheid gebaseerde verhaal van Kurt Gerron Een Duits Joodse man die in WOI gediend heeft in het Duitse leger, zwaargewond raakte en daarna zijn studie medicijnen afbrak om een succesvol filmmaker te worden tot Hitler aan de macht kwam en hij uiteindelijk stierf in Auschwitz. Charles Lewinsky weet als geen ander het levensverhaal van Kurt te vertellen waarbij hij op prachtige wijze de verschillende fases van het leven van Kurt in elkaar laat overlopen, beginnend bij het dilemma waar Kurt aan het einde van zijn leven voor kwam te staan. Namelijk dat hem de opdracht gegeven wordt om een propaganda film te maken van Theresienstadt. Er wordt hem gevraagd te laten zien hoe goed deze stad is voor de Joden, dit terwijl het leed daar zo groot is. Dit voelt als verraad naar de andere Joden maar als hij weigert zal hij direct op de trein naar Auschwitz gezet worden samen met zijn vrouw. Terugkeer ongewenst is een prachtig boek wat je in wil blijven lezen ook al weet je aan het begin al hoe verdrietig het afloopt.

Meer recensies van ctalreads