Vaderland

ctalreads 15 september 2024
De afgelopen weken heb ik om diverse redenen niet zo veel gelezen. Maar toen er weer ruimte was voor het oppakken van een boek ben ik gestart met dit bijna 600 pagina's tellend verhaal over de verwoestende werking van de oorlog tussen de Spaanse regering en de ETA. Opgegroeid in de jaren 80 en 90 was de term ETA geen onbekende. Deze terroristische organsatie had regelmatig een hoofdrol op het journaal. En tijdens mijn eerste vakantie alleen als 17 jarige maakte de ETA met bommen mijn vakantieparadijs onveilig. De strijd van de Basken voor erkenning en onafhankelijkheid zat heel diep. En waar dit mogelijk ooit ideologisch begonnen is laat dit verhaal heel goed zien dat op het moment dat iets extreem wordt het alleen maar schade aanbrengt. Schade en heel veel leed voor alle betrokkene zowel vriend als vijand.

Dit boek vertel het verhaal van twee bevriende families die om verschillende redenen te maken krijgen met de ETA. Beide families gaan er aan kapot. De boodschap van dit verhaal is mooi en duidelijk, extremisme leidt zelden tot iets constructiefs, opbouwends en positiefs maar het is ook veel te zwart wit om te zeggen dat de extremisten alleen maar slecht waren.

Alhoewel de boodschap mooi was en het verhaal boeiend om te lezen was het mijn inziens iets te langdradig waardoor ik er best lang over gedaan heb. Daarbij had ik zeker in het begin moeite om de verschillende hoofdpersonen uit elkaar te houden. Dat deed iets afbreuk aan het geheel. Desalniettemin de moeite van het lezen waard voor mensen die graag iets meer van de Europese geschiedenis willen leren.

Meer recensies van ctalreads