Liefdevol einde

Danielle 10 mei 2023
Voor de leesclub de boekenreizigers mocht ik het boek Nelleke lezen.

Henk, de auteur is de man van Nelleke en beschrijft in dit boek de laatste periode van het leven van Nelleke met iedereen die haar dierbaar was.
Nelleke gaat voor onderzoek naar het ziekenhuis. Ze krijgt helaas het slechte nieuws dat het onderzoek Kanker uitwijst.
Vanaf dan begint de achtbaan naar het einde het leven.
Het is namelijk al heel snel duidelijk dat de kanker zover is dat er geen kans op genezen is.
Nelleke en Henk gaan een pittige periode in. Op dat moment heerst er ook nog Covid dus alles is al wat anders dan normaal.
Nelleke heeft een kracht en positieve drive om deze ziekte zo goed mogelijk te ondergaan. Ze gaat een behoorlijk gevecht. Tijdens dit gevecht is en blijft ze positief. Ze moeten beslissingen nemen die niet makkelijk zijn en ze levert steeds meer qua gezondheid in. Ondanks dat wil ze blijven genieten.
Hun zoon woont met zijn vriendin in Australië en daar hebben ze veel contact mee. Ze hopen dat ze naar Nederland mogen komen maar dit valt niet mee. Uiteindelijk lijkt het te lukken maar moeten ze met elkaar toch nog een ingrijpende beslissing nemen. Dit zal niet de laatste pittige beslissing zijn.

Henk beschrijft op een mooie en liefde volle manier de laatste periode van Nelleke en de korte tijd hierna. Hij doet dit op een manier dat je als lezer mee gaat in het verhaal. Het is een emotioneel verhaal dat mag duidelijk zijn maar het is niet op een zielige manier geschreven. Door de kracht die Nelleke had en ook het sterk zijn van Henk is dit een heel mooi eerbetoon aan haar geworden.

Ik vond het mooi om te lezen dat we alle mooie en minder mooie momenten die dit einde heeft mogen lezen. Het is een einde maar ook weer niet. Henk gaat door met zijn leven en heeft Nelleke altijd in gedachte bij zich. Nu met dit boek nog op veel meer manieren. Nelleke leeft voort in het verhaal wat iedereen mag lezen.
Ik was ontzettend geroerd om de keuzes die Nelleke maakte tijdens dit proces en de liefde die deze 2 mensen samen hebben. Het niet doen van een Bucket-list maar gaan genieten van de mooie kleine dingen. Het maken van mooie herinneringen die je tot lengte van dagen met je meedraagt.

Geniet van het leven, elke seconde maar weer.

Meer recensies van Danielle