Lily

Danielle 24 september 2024
Waar de mist niet kan komen – Lily

Voor de leesclub de Boekenreizigers en de blogtour van Aster Borg (alias Jonny Bollé) mocht ik dit boek lezen.

De cover van het boek neemt je al mee naar een tijd voor ons. Prachtige cover gemaakt door de partner van de auteur.
Je ziet hier een moeder liefdevol haar dochter vast houden met op de achtergrond een grote stad.
Dit boek speelt zich gedeeltelijk af in 1928-1929 en in 1980.
Het verhaal start met de kennismaking van Lily Appleton die haar verhaal aan het vertellen is aan de journalist Amandine. Ze vertelt haar leven van een jong meisje en later jonge vrouw wat opgroeit in Chelsea. Lily groeit op een welgesteld gezin met haar vader, moeder en de huishoudelijke hulp. Ze heeft een redelijk beschermde jeugd waar ze de liefde voor het koken en bakken heeft ontdekt samen met de huishoudelijke hulp.
Als haar droom uitkomt dat ze bij het bekende Waldorf-Astoria kan gaan werken in de keuken lijkt alles te kloppen.
Helaas loopt het leven niet zoals je graag zou willen en gebeurt er veel in het leven van Lily. Er komen behoorlijk wat tegenslagen binnen het gezin en haar verloofde Raymond op haar pad. Ondanks alles is ze een hele sterke vrouw die zich hier een weg weet te vinden.

Tijdens haar gesprekken in 1980 kijkt ze terug op haar leven en ook lees je hoe het nu met haar gaat. Je krijgt een heel mooi inkijkje het leven van Lily.

De auteur weet het verhaal op een mooie filmische manier neer te zetten met alle schoonheid maar ook de treurigheid van deze tijd en het leven toen. De wisseling van de tijd zorgt dat je ook goed begrijpt waar dingen nu in het leven van Lily vandaan komen en waarom ze leeft zoals ze nu doet.
Beetje bij beetje word je in het verhaal gezogen en wil je door blijven lezen. Het is een verhaal wat aan de ene kant het leven van de hoofdpersoon en haar omgeving verteld maar aan de andere kant ook laat zien in welke tijdgeest ze leven en dat het niet een makkelijke periode was om als vrouw zijnde je staande te houden. Vrouwen hadden niet de mogelijkheden en kansen die ze nu hebben.
Ik heb genoten van het boek en in no-time uitgelezen en kan niet wachten tot het 2e deel uit komt om te lezen.

Meer recensies van Danielle