Nadorst

Danielle 19 mei 2024
Nadorst

Voor de leesclub de boekenreizigers mocht ik het boek Nadorst van Marly van Otterloo lezen.

Een prachtige cover waar prominent een glas wijn op staat met daarin een winters tafereel waar we van boven af op een weg kijken waar een auto rijdt.
De glas wijn speelt een rol in het verhaal het winterse tafereel niet op de manier dat ik in mijn hoofd had.

Het verhaal gaat over Liset. Liset is een trainer van de cursus alcohol en verkeer. Ze begeleid hier mensen in die verplicht deze cursus moeten volgen omdat ze staande zijn gehouden met te veel drank op achter het stuur.
Na de laatste lesdag van een van de groepen staat er in die avond politie aan de deur. Liset denkt even dat ze voor haar zoon komen. Haar zoon zit thuis met een enkelband dus is ze bang dat hij de fout in is gegaan. Gelukkig komen ze niet voor hem maar willen graag speken met Liset over haar groep deelnemers. 1 van deze groep is door geweld om het leven gekomen.

Vanaf dan ga je in het verhaal lezen over de deelnemers van de cursus en Liset zelf. Wat de aanleiding van de cursus is en wat er nog meer speelt bij deze mensen. Iedereen heeft een verleden en deze heeft gevolgen voor de toekomst. Soms haalt het verleden je zelfs in.

De schrijfster weet alle personages van de groep goed neer te zetten en daar ook best wat sociale dilemma’s aan de kaak te brengen in het boek. Ze keurt absoluut niet goed dat mensen met drank op achter het stuur kruipen maar laat wel zien dat er bij vele een rede is waarom ze drinken/ gebruiken. Het boek leest erg vlot en heeft ook een lekker snelheid met alles wat er gebeurt. Niet alleen wat er tijdens de cursus gebeurt met en tussen de deelnemers maar ook wat daarbuiten afspeelt. Daarnaast is het een plot die je niet gelijk ziet aankomen.
Het boek is niet mega spannend of eng en zou het ook geen triller noemen maar eerder een spannend verhaal.

Meer recensies van Danielle