Speciale opdracht

Danielle 08 september 2024
Speciale opdracht

Voor de boekenreizigers leesclub mocht ik het boek Speciale Opdracht van Frank van Zwol lezen.
Het boek is het 4e deel van de Tom Brandt serie.
Voor mij de eerste die ik van deze serie lees.

Tom Brandt is een oud-marinier die op dit moment werkzaam is als fotograaf bij de MIVD.
Hij wordt er op uit gestuurd om op locatie foto’s te maken. De locatie is een voormalige Amerikaanse kernwapenopslag en zou schoon moeten zijn. Toch vinden Tom en zijn vriend Huub verhoogde radioactiviteit waarschijnlijk door recentelijk opgravingen die ze zien en komen ze tot een vreselijke ontdekking. Ze beseffen gelijk dat dit niet oké is.
De officier van dienst laat hun ook weten dat ze niet welkom zijn en Tom moet zijn camera en spullen afstaan.

Vanaf dan kom je in een wereld met leugens en bedrog. Zwijgen tot het graf en nog veel meer. Diensten die elkaar tegen werken. Onderwereld die het een en ander wil.
Tom mag van zijn leidinggevende op onderzoek uit en samen met Anneke een voormalig geestelijk begeleider uit die tijd komen ze steeds dichter bij de waarheid.

Daarnaast krijgen we ook nog te lezen hoe het met Tom privé gaat en dat dit vaak in conflict zit met wat hij wel en niet kan zeggen thuis. Dit is voor hem maar ook voor zijn partner Nancy niet altijd makkelijk.

Juist dat de schrijver Tom in zijn privé als in zijn werk laat zien wie hij is krijg je een band met de hoofdpersoon in is het ook beter te begrijpen waarom iemand reageert zoals deze doet.
Het boek heeft een heerlijk snelheid met alles wat er gebeurt maar niet te snel zodat je als je het boek even weg legt het toch zo weer op kunt pakken. Daarnaast vind ik het erg fijn dat alle personages die ertoe doen in het boek diepgang hebben. Je leest net wat meer van wie die persoon is en daardoor begrijp je ook beter de handelen van deze.
Ik heb van het begin tot het einde genoten van het boek en ga zeker nog ander boeken van deze auteur lezen en ook de Tom Brandt reeks.

Meer recensies van Danielle