Lezersrecensie
Onderdompeling in schrijverstalent
Het is een dagelijkse strijd om te overleven voor het grootste gedeelte van het volk van Madrid. Het is 1834 en de stad gaat gebukt onder een grote cholera-epidemie. Uiteraard zijn vooral de mensen in de laagste sociale klasse het slachtoffer, is het sterftecijfer hier het grootst en scharrelen de mensen rond om überhaupt zicht te hebben op een volgende dag.
In dit decor volgen we de strijd van de 14-jarige Lucía, die haar moeder heeft verloren aan de cholera en nu de verantwoording draagt voor haar jongere zusje Clara. Om te overleven doet ze alles wat ze kan, diefstalletjes, zakkenrollen en uiteindelijk zelfs prostitutie zijn de enige mogelijkheden. Aan de andere kant is er de elite en de adel, die ondanks de situatie hun waarden en normen proberen te bewaren hoewel er ook uit de hogere sociale klassen initiatieven zijn om de gevolgen van de epidemie te verlichten. Op de achtergrond heb je de Carlisten, een (verzets) groep die strijd voor meer gelijkheid, een liberale koning en een scheiding van kerk en staat en zo het deken van de middeleeuwen van zich af te gooien- Een Spanje in vrijheid is hun ideaal. Daarnaast is er een geheimzinnig genootschap, de Carbonari. Een genootschap enigszins gemodelleerd naar de vrijmetselaars. Diep onder de grond houden zij zich bezig met merkwaardige rituelen en gebruiken met als doel de belangen van de elite te bewaren. En dan waart er ook nog "het beest" door de stad. Een niets ontziend monster die jaagt op zijn slachtoffers en ze in stukken achterlaat in de straten van Madrid.
Carmen Mola neemt je in deze roman mee naar het Spanje van rond 1830. Gelardeerd met een grote dosis historische feitjes wordt het verhaal vertelt van grote (sociale) ongelijkheid, opkomend verzet, structuren van zelfbescherming en voor die tijd innovatie op bijvoorbeeld medisch gebied. Dit wordt soms zo gedetailleerd verwoord dat het soms "wel erg veel" is. Het taalgebruik (of de vertaling ervan) is rijk en prettig, de gekozen hoofdpersonage Lucía is krachtig neergezet. Al met al is Mola erin geslaagd een meeslepende historische roman af te leveren. Maatschappijkritisch avant la lettre en boveanal een verzekering van een aantal uren heerlijk leesplezier. Let wel op, indien u dit boek aanschaft met in het achterhoofd het eerder (vertaalde) werk van Mola kunt u bedrogen uitkomen - dit is echt iets anders en hoewel er een aantal licht spannende momenten in zitten - geen thriller.
Carmen Mola ontving voor het beest de prestigieuze prijs - Premio Planeta - in 2021 met daaraan gekoppeld een geldbedrag van maar liefst €1.000.000.
Achter het "project" Carmen Mola schuilen een drietal Spaanse auteurs: -Jorge Díaz (1962 Allicante), Agustín Martínez (1975, Lorca) en Antonio Santos Mercero (1969, Madrid) - waarvan geen afzonderlijk werk vertaald is naar het Nederlands taalgebied.
Eerder verschenen 3 werken in de Elena Blanco serie
-de zigeunerbruid
-het duistere net
-het jaar van het varken
In het Spaans is deel 4 (Les mares) verschenen
In dit decor volgen we de strijd van de 14-jarige Lucía, die haar moeder heeft verloren aan de cholera en nu de verantwoording draagt voor haar jongere zusje Clara. Om te overleven doet ze alles wat ze kan, diefstalletjes, zakkenrollen en uiteindelijk zelfs prostitutie zijn de enige mogelijkheden. Aan de andere kant is er de elite en de adel, die ondanks de situatie hun waarden en normen proberen te bewaren hoewel er ook uit de hogere sociale klassen initiatieven zijn om de gevolgen van de epidemie te verlichten. Op de achtergrond heb je de Carlisten, een (verzets) groep die strijd voor meer gelijkheid, een liberale koning en een scheiding van kerk en staat en zo het deken van de middeleeuwen van zich af te gooien- Een Spanje in vrijheid is hun ideaal. Daarnaast is er een geheimzinnig genootschap, de Carbonari. Een genootschap enigszins gemodelleerd naar de vrijmetselaars. Diep onder de grond houden zij zich bezig met merkwaardige rituelen en gebruiken met als doel de belangen van de elite te bewaren. En dan waart er ook nog "het beest" door de stad. Een niets ontziend monster die jaagt op zijn slachtoffers en ze in stukken achterlaat in de straten van Madrid.
Carmen Mola neemt je in deze roman mee naar het Spanje van rond 1830. Gelardeerd met een grote dosis historische feitjes wordt het verhaal vertelt van grote (sociale) ongelijkheid, opkomend verzet, structuren van zelfbescherming en voor die tijd innovatie op bijvoorbeeld medisch gebied. Dit wordt soms zo gedetailleerd verwoord dat het soms "wel erg veel" is. Het taalgebruik (of de vertaling ervan) is rijk en prettig, de gekozen hoofdpersonage Lucía is krachtig neergezet. Al met al is Mola erin geslaagd een meeslepende historische roman af te leveren. Maatschappijkritisch avant la lettre en boveanal een verzekering van een aantal uren heerlijk leesplezier. Let wel op, indien u dit boek aanschaft met in het achterhoofd het eerder (vertaalde) werk van Mola kunt u bedrogen uitkomen - dit is echt iets anders en hoewel er een aantal licht spannende momenten in zitten - geen thriller.
Carmen Mola ontving voor het beest de prestigieuze prijs - Premio Planeta - in 2021 met daaraan gekoppeld een geldbedrag van maar liefst €1.000.000.
Achter het "project" Carmen Mola schuilen een drietal Spaanse auteurs: -Jorge Díaz (1962 Allicante), Agustín Martínez (1975, Lorca) en Antonio Santos Mercero (1969, Madrid) - waarvan geen afzonderlijk werk vertaald is naar het Nederlands taalgebied.
Eerder verschenen 3 werken in de Elena Blanco serie
-de zigeunerbruid
-het duistere net
-het jaar van het varken
In het Spaans is deel 4 (Les mares) verschenen
1
Reageer op deze recensie