Discodip-feestje

De Boeken Recensent 13 oktober 2024
4,5/5

Maudy runt een ijssalon, Wout is makelaar. In het heetst van de strijd sluiten Maudy en Wout een deal. De komende twee weken ruilen ze van baan, want hé, hoe moeilijk kan het zijn? Maar zodra je in de schoenen van een ander staat, kun je zomaar eens verrast worden...

Sinds ‘Als ik jou was’ verscheen, stond het boek op mijn TBR. Ik was ten eerste in de ban van de geweldige cover, en ten tweede klonk dit verhaal levendig en origineel. Twee mensen die wisselen van beroep? Dat klinkt op z’n minst intrigerend…

En dat was het ook! Ik heb van dit verhaal genoten! Dit verhaal bevat zowel humor, diepgang, moeilijke onderwerpen (zoals rouw) als vakkennis. En met dat laatste bedoel ik niet alleen dat Marijke Vos haar metier perfect beheerst, maar dat ze ook de professionele leefwereld van haar hoofdpersonages tot in de puntjes en met realiteitszin heeft uitgewerkt. Ook de schrijfstijl was vlot. Het verhaal was voorbij voor ik het besefte, ik ging er helemaal in op en de auteur hield me geboeid. Vos tekent ook voortdurend lijnen uit tijdens het verhaal waardoor aan het einde alles mooi samenkomt.

Ook de plot was geweldig uitgewerkt. Je leest het verhaal afwisselend vanuit het perspectief van Maudy en Wout. Het was mooi om te zien hoe beide personages zich ontwikkelen. Je leert ook de belangrijke mensen in hun leven kennen, zoals hun dichte collega’s Nazarine en Bram. Ik vond dat deze personages voor heel wat humor zorgden en dat ze een cruciale rol speelden bij de baanwissel. Zonder hen was het boek misschien geëindigd met twee faillissementen… Maar het was zo leuk dat Maudy en Wout even in elkaars schoenen stonden! Origineel, grappig, maar ook hartverwarmend en leerrijk!

‘Als ik jou was’ is dus een geweldige feelgood! 100% zeker dat je tijdens het lezen zult genieten. En 200% zeker dat je een ijsje met discodip zal willen eten.

Meer recensies van De Boeken Recensent