Herkenbaar liefdesverdriet

De Boeken Recensent 13 oktober 2024
3,5/5

Sloane Hart is een romanticus. Ze gelooft in ware liefde, maar die droom spat uiteen wanneer haar ouders scheiden. Ze bijt zich vast in haar andere droom: ze is vastbesloten om schrijver te worden en naar New York te verhuizen. Wanneer ze de knappe Ethan Brady ontmoet, raakt ze geïntrigeerd. Maar Ethan is geen open boek en hij laat niemand dichtbij komen. Door de sterke aantrekkingskracht beginnen de twee toch te daten. Sloane ziet een toekomst met Ethan voor zich, maar zal Ethan ooit aan die verwachting kunnen voldoen?

‘Call it what you want’ zal voor de Swifties onder ons bekend in de oren klinken: het is namelijk een nummer van Taylor Swift. Het boek wordt bovendien aangekondigd als een boek “vol verwijzingen naar TayTay-songs”. De verwachtingen lagen dus hoog en ik ging naarstig op zoek naar referenties. Ik heb er jammer genoeg niet al te veel gevonden… Er waren enkele expliciete verwijzingen naar Swift, maar mochten er impliciete referenties naar haar nummers in zitten, dan denk ik dat die hun effect zijn verloren door de vertaling.

De beoordeling van dit boek valt of staat uiteraard niet met Taylor Swift-nummers. Het draait uiteraard om het verhaal en de schrijfstijl, en die vond ik allebei best goed. Het verhaal was vlot geschreven en de schrijfstijl was aangenaam. Ik heb heel veel herkenbare en mooi verwoorde zinnen aangeduid in het boek. Het staat bol van de zinnen die me diep raakten.

Het verhaal van Ethan en Sloane is dan ook meeslepend en hartverscheurend. Beide personages zitten op een ander niveau van ‘liefhebben’. De lijn tussen hoop en wanhoop, en verliefdheid en verdriet is dan vaak ook dun. De auteur heeft op een doordachte manier met verschillende emoties gespeeld. Dat in combinatie met goed uitgewerkte personages die een verleden met zich meedragen, heeft als resultaat dat het verhaal diepgang bevat. Dit boek gaat heel herkenbaar zijn voor iedereen die ooit liefdesverdriet heeft gehad.

Samengevat: ik had meer Taylor Swift-referenties verwacht, maar ik heb genoten van de liefde en het verdriet in het verhaal. 'Call it what you want' is dus een aanrader.

Meer recensies van De Boeken Recensent