Een aanrader voor wie van misdaadverhalen houdt!

De Boeken Recensent 06 december 2023
‘De Graffitimoorden’ is het eerste deel van de misdaadserie rond privédetective Keller Brik en zijn assistente Gwen.

Kort nadat Brik is ingehuurd door de vrouw van een verdwenen topambtenaar om hem terug te vinden, wordt het lichaam van de man verminkt teruggevonden. Het lichaam is in een loods opgehangen vlak voor een graffititekening van datzelfde tafereel. Nadien verschijnen er op andere locaties gelijkaardige tekeningen en verminkte lichamen. Er start een race tegen de klok die Brik confronteert met de donkerste kanten van de stad Brussel, en dat terwijl zijn verleden hem nog steeds achtervolgt.

Wouter Dehairs neemt je in de Keller Brik-serie mee naar Brussel en laat daarmee een ander licht schijnen op de stad. In het openingshoofdstuk word je als lezer meteen meegetrokken in het verhaal. Beetje bij beetje kom je meer te weten over wat er zich nu eigenlijk in die openingsscène heeft afgespeeld. Vervolgens neemt de auteur je met zijn vlotte pen en aangename schrijfstijl mee door het onderzoek van de graffitimoorden. Je volgt daarbij het onderzoek uit het perspectief van privédetective Brik, en niet uit het perspectief van de politie. Dat vond ik erg fijn!

Naast het lopende onderzoek zijn er af en toe terugblikkende scènes. Die afwisseling zorgt voor spanning in het verhaal. Terwijl je over het moordonderzoek leest, ben je ook wel heel benieuwd naar wat er vroeger is gebeurd en waarom dat nog steeds door Briks hoofd speelt.

Het verhaalverloop is ook erg organisch. Nieuwe elementen vloeien mooi het verhaal binnen en komen dus niet gekunsteld over. De zaak en het onderzoek zijn daardoor heel realistisch. Bovendien zijn alle verbanden in het onderzoek ook duidelijk te begrijpen, waardoor je geboeid kan blijven verder lezen.

Kortom, 'De Graffitimoorden' is vlot geschreven, zit vol duister mysterie, heeft een boeiende verhaallijn... een aanrader voor wie van misdaadverhalen houdt!

Ik kijk er al naar uit om 'Nachtstad', het tweede boek in de serie, te lezen!

Meer recensies van De Boeken Recensent