Mooie schets van het leven van Tanneke

De Boeken Recensent 17 oktober 2024
Tussen de zestiende en de achttiende eeuw werden duizenden vrouwen en mannen onterecht beschuldigd van hekserij. Anna De Coninck (Tanneke Sconyncx) was een van hen. Dit is haar verhaal.

‘De heks van Gottem’ is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Anna De Coninck/Tanneke Sconyncx. Ik kende haar verhaal al via een podcast, dus ik was meteen enthousiast toen ik zag dat er een boek over de Gottemse heks zou verschijnen.

Ik ben een grote fan van middeleeuwse verhalen, en zeker als een vrouw de hoofdrol krijgt. Het interessante aan historische navertellingen is dat het achtergrondkader van de gebeurtenissen ook een rol speelt. Het verhaal van Anna De Coninck speelt zich af aan het einde van de zestiende eeuw, een interessante periode voor de Lage Landen. Vermeulen heeft het historische kader perfect weten te schetsen. Hij heeft de geloofskwestie en de hiërarchische spanningen goed en realistisch beschreven. De sprongen in de tijd waren soms wel wat groot.

Het verhaal van Tanneke an sich is ook vlot geschreven en is - ondanks de grote sprongen in de tijd - goed uitgewerkt. Het effectieve plot - alles wat met de beschuldigingen van hekserij te maken heeft - begint vrij laat in het verhaal, maar dat vond ik helemaal niet erg. Het leven van Anna wordt daardoor uitvoerig beschreven sinds haar huwelijk met Thomas. Bovendien waren er wel al wat kleine details ingebouwd die later in het verhaal nog van pas kwamen.

Aangezien je Tanneke als een sterk en veerkrachtig personage leert kennen, is de verbijstering groot wanneer ze daadwerkelijk beschuldigd wordt van hekserij. Het is verwerpelijk hoe er in de middeleeuwen met vrouwen werd omgegaan, maar het was wel degelijk de werkelijkheid. Het verhaal van Tanneke leest weg als een goed geschreven, fictief verhaal, maar voor vrouwen in de middeleeuwen was het bittere realiteit.

Kort samengevat is ‘De heks van Gottem’ een sterk debuut met een krachtig en dynamisch personage in de hoofdrol. Het verhaal is vlot en realistisch geschreven en schetst de tijdgeest op een pertinente manier. Als je van historische verhalen houdt, is dit zeker een aanrader!

Meer recensies van De Boeken Recensent