Perfect voor boekenliefhebbers

De Boeken Recensent 13 oktober 2024
3,5/5

Erins leven staat stil sinds haar beste vriendin Bonnie 3 jaar geleden overleed. Wanneer ze per ongeluk haar favoriete boek vol aantekeningen in de minibieb om de hoek zet, verandert alles. Zeker wanneer het in handen komt van James. Hij antwoordt op de aantekeningen in het boek en voor ze het weten, start een conversatie-in-boeken die meer betekent dan Erin en James hadden kunnen denken. Maar hoe zal Erin reageren als ze ontdekt dat haar nieuwe penvriend de persoon is die jaren geleden haar leven verwoestte?

Het is geen geheim dat ik van boeken over boeken hou. ‘De minibieb’ leek me dus een heel geschikt boek voor mij. Aangezien de hoofdpersonages ook van literatuur houden, was er veel herkenbaarheid op dat vlak. Boeken waren niet alleen een bindmiddel tussen de personages, maar ook tussen de lezer en het verhaal. Maar ‘De minibieb’ gaat uiteraard over meer dan alleen aantekeningen maken in boeken.

Met een vlotte schrijfstijl wordt het verhaal van Erin (Kantlijnmeisje) en James (Mystery Man) verteld in wisselende perspectieven. Ze zaten vroeger samen op school en vormden samen met Bonnie een hechte vriendengroep. Toch loopt het contact tussen beiden stroef. Als lezer leer je hen beter kennen en probeer je te begrijpen waar het ooit fout is gelopen. Maar het is duidelijk dat ze allebei met van alles worstelen. Hun worstelingen zorgen voor diepgang in het verhaal. Er worden thema's als rouw, pesten en ontregelde moeder-kindrelaties aangehaald. De beide personages zijn door hun eigen verleden getekend en dat zorgt ervoor dat het verhaal realiteitszin en medeleven opwekt.

De plot is opgebouwd rond de conversatie-in-boeken, maar het verhaal draait dus uiteraard om meer dan dat. De verhaallijnen van Erin en James waren goed uitgewerkt, maar in het midden ervaarde ik wel even een leesdipje omdat de personages te veel op hetzelfde punt bleven trappelen. Dat dipje bleef uiteraard niet duren en het verhaal werkte uiteindelijk toe naar een mooi en meeslepend einde waar alles mooi samenkomt.

‘De Minibieb’ is dus een boek dat liefde voor boeken uitstraalt. Boekenliefhebbers gaan zich hier zeker in herkennen!

Meer recensies van De Boeken Recensent