Een van de betere boeken van O'Leary

De Boeken Recensent 02 oktober 2023
‘De wake-up call’ is het 5e boek van Beth O’Leary, en het 4e dat ik las. Ik vind dit boek een van haar betere verhalen.

Collega’s Izzy en Lucas kunnen elkaar niet uitstaan. Dat komt door een gebeurtenis die zich het jaar voorheen rond de kerstperiode afspeelde. Nu het hotel waar ze werken letterlijk in elkaar stort, kunnen de twee niet anders dan samenwerken. Ze gaan aan de slag om de verloren voorwerpen die in het hotel zijn achtergebleven, te verkopen om op die manier geld in het laatje te brengen. Wanneer Izzy enkele trouwringen vindt, wil ze die terugbezorgen aan de eigenaars. Ze krijgt zelfs een mooie beloning voor het terugbezorgen van een van de ringen. Izzy en Lucas gaan competitief op zoek naar de eigenaars van de andere ringen. Terwijl ze hun zoektocht verder zetten, verandert hun rivaliteit.

Ik vond dit boek best fijn om te lezen. Bij andere boeken van O’Leary had ik vaak het gevoel dat ze te langdradig beschreef, maar ‘De wake-up call’ vond ik qua stijl aangenamer. Ik vond dat er genoeg gebeurde en dat je als lezer werd meegetrokken in het verhaal.

Ik vond het ook wel fijn hoe O’Leary hedendaagse elementen in haar roman heeft verwerkt. Vaak ging het over kleine verwijzingen, maar die zorgden er wel effectief voor dat ik me als lezer meer verbonden voelde met het verhaal. Ze verwees bijvoorbeeld naar ‘Bad Habits’ van Ed Sheeran en het was herkenbaar dat het hotel waar Izzy en Lucas werken, het moeilijk heeft na de coronacrisis. Het lijken misschien details, maar ik vond het wel fijn dat haar boek op die manier aan de realiteit werd gekoppeld.

De ontluikende ‘enemies to lovers’ van deze ‘grumpy’ en ‘sunshine’ was ook heel prettig om te lezen. Izzy en Lucas konden elkaar in het begin niet uitstaan, maar wanneer ze meer tijd met elkaar doorbrengen, voeren ze regels in om zichzelf te beschermen. Die regels waren soms een beetje absurd omdat ze zichzelf daarmee gewoon in de weg stonden, maar dat maakte wel dat ik helemaal in het verhaal opging en hoopte dat ze hun regels zouden opschorten.

Het einde was een beetje voorspelbaar, maar dat is voor een feelgood uiteraard niet erg.

Meer recensies van De Boeken Recensent