Op reis naar Italië

De Boeken Recensent 13 oktober 2024
3,5/5

Voor Pieters 30e verjaardag organiseert zijn moeder een feest in een Italiaans bergdorp. Maar onderweg beslist Pieter te voet door een nationaal park te gaan. Zijn vriendin Kyra gaat verder met de auto. Maar wanneer iedereen hem opwacht op het afgesproken tijdstip is hij er niet. Zijn familie zoekt de verklaring voor Pieters afwezigheid in zijn avontuurlijke karakter. Maar is dat de echte reden?

Kirsten De Coninck benaderde me met de vraag of ik haar boek ‘Het eind van het feest’ wilde lezen. Ik vind het altijd fijn om Vlaamse auteurs te leren kennen, dus ik was nieuwsgierig!

Met haar beschrijvende schrijfstijl neemt de auteur je mee naar Italië voor een familiefeest. Pieters familie verzamelt op een camping in Valnontey. Je leest de gebeurtenissen vanuit hun perspectief, maar er zijn ook hoofdstukken over Pieters trip door het nationaal park. Zo krijg je een compleet plaatje en wordt de nodige spanning opgebouwd, ook door enkele flashforwards. Er zijn wel meteen heel wat personages in het verhaal en in het begin was het wel even wennen om iedereen te leren kennen. Mijn favoriete personage in het verhaal was Anna. Ondanks dat ze geen deel uitmaakt van de familie voelde zij voor mij in dit boek als een belangrijke verbindende factor.

Door de manier waarop de auteur de omgeving beschrijft, waan je je op dezelfde plek als de personages. Ze heeft de omgeving helemaal tot leven kunnen wekken. Dat komt door de levendige schrijfstijl. Op sommige momenten werd er voor mij persoonlijk soms net iets te veel beschreven of werden gedachten net iets te veel uitgesponnen, maar op andere momenten gebeurde er dan weer heel veel.

De Coninck heeft zeker ook genoeg spanning kunnen oproepen. Wat is er met Pieter gebeurd? Wat heeft Eva te verbergen? Stapsgewijs worden er geheimen prijsgegeven, maar blijven er ook nog genoeg vraagtekens over om verder te willen blijven lezen. De auteur heeft deze balans goed weten te bewaren.

Dit boek is zeker een geslaagde thriller! Hoewel de gedachten van de personages voor mij soms wat te uitgesponnen waren, zit er zeker genoeg spanning in dit verhaal!

Meer recensies van De Boeken Recensent