Fijne feelgood met diepgang in originele setting

In ‘Ik heb het écht gemaakt’ zit Fabiënne gevangen in haar eigen gouden kooi van succes. Ze is een succesvolle zakenvrouw die hard heeft gewerkt voor haar luxeleventje aan de top van de mode-industrie. Maar hoe goed ze het nu ook heeft, ze worstelt met haar verleden.

Wanneer ze naar Parijs gaat voor een zakenreis, ontmoet ze de knappe, gevoelige Adam op een niet voor de hand liggende plek. Adam brengt haar toekomstbeeld aan het wankelen. Want ging Fabiënne niet samen met Max een toekomst uitbouwen?

Deze feelgood is het eerste boek van Chantal Claassen dat ik heb gelezen en het smaakt naar meer. Ik heb echt genoten van dit verhaal! Ik vind het erg origineel en goed opgebouwd. Ik heb (denk ik) nog geen ander boek gelezen dat zich afspeelt in de modewereld, dus ik vind die setting heel fijn. Bovendien is dit een feelgood die makkelijk wegleest en waar je niet bij na hoeft te denken omdat de auteur je zorgvuldig door het verhaal loodst met haar vlotte schrijfstijl.

Je leest het verhaal uit het perspectief van Fabiënne. Het boek speelt zich voornamelijk af in het heden, maar aan de hand van flashbacks krijg je af en toe een glimp van haar kindertijd. Al snel wordt duidelijk dat Fabiënne met haar verleden worstelt. Ik vond dat Claassen de interne worsteling en gevoelens van Fabiënne goed heeft weten voor te stellen. Ze heeft een realistisch personage neergezet met wie je kan meevoelen. Bovendien weet de auteur ook op het juiste moment de juiste emoties op te roepen. Waardoor ze me een veelvuldigheid aan emoties liet voelen.

De dynamiek tussen de personages was ook erg fijn. Ik was verwonderd door de diepgang in de relaties die Fabiënne aanging en hoe ze daar - bewust en onbewust - haar verleden in mee trok. Claassen heeft de relationele onzekerheid én vreugde mooi uitgewerkt in dit verhaal en aangetoond hoe het leven zo anders kan zijn afhankelijk van de personen die aan je zijde staan.

Dit boek is dus zeker een aanrader! Het is een realistisch verhaal in een origineel kader dat de relaties tussen de personages en hun innerlijke strubbelingen goed uitdiept.

Meer recensies van De Boeken Recensent